Kuzey Kıbrıs Eğitim Vakfı ve
Doğu Akdeniz Üniversitesi Kuruluş Yasası
(18/1986, 39/1992, 58/1992, 37/1997 ve 37/2011
Sayılı Yasalar)
Madde 26(2) Altında Yapılan Tüzük.
Bu Tüzük, Doğu Akdeniz
Üniversitesi Akademik Personelinin Ünvan (Değişiklik No.1/91 1/21)
Tüzüğünü de kapsamaktadır.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu,
Kuzey Kıbrıs Eğitim Vakfı ve Doğu Akdeniz Üniversitesi
Kuruluş Yasasının 26ncı maddesinin (2)nci
fıkrasının kendisine verdiği yetkiye dayanarak
aşağıdaki Tüzüğü yapar.
Kısa İsim 19.07.1991 R.G.
71 EK
III A.E. 363, 11.04.2000 R.G.44 EK III A.E.
203, 30.07.2021 R.G. 167 EK III A.E.561 |
1. |
Bu Tüzük, Doğu Akdeniz Üniversitesi Akademik
Personelinin Unvan Tüzüğü
olarak isimlendirilir. |
Tefsir
|
2. |
Bu Tüzükte metin başka türlü gerektirmedikçe:
Akademik Personel, Bakanlar Kurulu, Bölüm Başkanı, Doçent,
Lisansüstü, Öğretim Üyesi, Profesör, Rektör, Senato,
Vakıf Yöneticiler Kurulu ve Yardımcı Doçent deyimleri
18/1986 Sayılı Kuzey Kıbrıs Eğitim Vakfı ve
Doğu Akdeniz Üniversitesi Kuruluş Yasasındaki deyimler için
verilen anlam ve karşılıklarını anlatır. |
Amaç
ve Kapsam
|
3. |
Bu Tüzük, Doğu Akdeniz Üniversitesinde görev yapan
Akademik Personelin Profesör, Doçent ve Yardımcı Doçent
ünvanlarına atanma koşullarını; başka
üniversitelerde kazanılan ünvanların geçerliliğine ve bu
ünvanların korunmasına ilişkin esasları kapsar ve bu
hususlarda yapılacak işlemlerin düzenlenmesini amaçlar. |
İngilizce
Yeterliliği
|
4. |
Doğu Akdeniz Üniversitesinin İngilizce
dilinde eğitim veren bölümlerine atanacak üyelerinde İngilizce
yeterliği aranır. Bu Tüzük uyarınca Profesör, Doçent ve
Yardımcı Doçent olarak atanacak Öğretim Üyelerinin İngilizce
yeterlikleri, getirecekleri belgelerde ve/veya verecekleri seminerler
aracılığıyla değerlendirilir. |
Akademik Değerlendirme
Komisyonu
|
5. |
(1) Akademik Değerlendirme Komisyonu (ADEK) akademik atama ve yükseltmelerde adayın yeterliğinin değerlendirilmesinde Rektörlüğe görüş sunmak üzere kurulur. (2) ADEK, Üniversite Yönetim Kurulunun (ÜYK) önerisi ve Senatonun onayı ile 3 yıl için atanan Akademik Değerlendirme Kıstasları uyarınca belirlenen 10 (on) temel alanın her biri için bir profesör üye ve Komisyonun başkanlığını da yapacak olan Akademik İşlerden Sorumlu Rektör Yardımcısı da dahil toplam 11 (onbir) üyeden oluşur. Boşalan bir üyelik için, aynı yöntemle ve ayrılan üyenin normal süresini tamamlamak üzere yeni bir üye atanır. (3) Kararlar üye tam sayısının çoğunluğu ile alınır. |
30.07.2021 R.G. 167 EK III A.E.561 |
Atama ve Yükseltmelerde
Akademik Değerlendirme Kıstasları
|
6. |
Profesör, doçent ve yardımcı doçentlerin atanmalarına ve yükseltilmelerine esas teşkil etmek üzere Akademik Değerlendirme Kıstasları Fakülte Kurullarının görüşleri alınarak Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. |
Profesörlüğe
Başvuru Koşulları
|
7. |
Profesörlüğe atanmak için başvuran adaylarda
aşağıdaki koşullar aranır: (1) Doçentlik ünvanını aldıktan sonra, en az 2 yıl bir üniversitede tam zamanlı olmak üzere, ilgili alanda en az 5 yıl çalışmış olmak. |
|
(2)
Madde 6da anılan Akademik
Değerlendirme Kıstaslarına uygun Akademik
çalışmalara sahip bulunmak. |
|||
30.07.2021 R.G. 167 EK III A.E.561 |
|
(3)
Bu madde maksatları bakımından
Doçentlik unvanı, Doğu Akdeniz Üniversitesinin Akademik
Değerlendirme Kıstaslarına uygun olarak alınan Doçentlik
unvanını anlatır. |
|
Profesörlüğe
Atanma Yöntemi
30.07.2021 R.G. 167 EK III A.E.561 |
8. |
(1) |
Profesörlüğe başvuru koşullarını yerine getiren
adaylar Ekim veya Mart aylarında aşağıda belirtilen
belgelerle Rektörlüğe başvururlar: (a) Özgeçmiş. (b) Doktora veya sanatta yeterlik veya tıpta uzmanlık belgesi. (c) Doçentlik belgesi. (d) Yayın listesi. (e) Bilimsel yayınların kopyaları. (f) Eğitim-öğretim faaliyetleri. (g) İngiliz dilini pek iyi bildiğine dair belge (varsa). (h) Kongre ve konferans tebliğlerinin kopyaları (varsa). (i) Yayınlara yapılan atıfların listesi (varsa). (j) Gerçekleştirdiği araştırma projelerinin listesi (varsa). (k) Yönettiği lisansüstü tezlerin listesi (varsa). (l) Uygulamalı çalışmaları hakkında bilgi ve belge (varsa). (m) Üniversite yönetimine ve topluma yaptığı katkılar (varsa). (n) Madde 6da anılan Akademik Değerlendirme Kıstasları kapsamında değerlendirilebilecek diğer belgelerin kopyaları. Yukarıda belirtilen belgeler elektronik olarak veya 5 ayrı dosya halinde basılı olarak Rektörlüğe teslim edilir. |
|
|
(2) |
Rektörlük,
başvurusu eksiksiz olan adayın dosyalarının bir adedini
dekanlık eliyle ilgili bölüm başkanına iletir. Bölüm
başkanı adayın başvurusunu bölüm açısından
değerlendirerek bir rapor hazırlar ve dekanlığa sunar. Dekanlık
kendi görüşlerini de ekleyerek hazırlayacağı raporu
Rektörlüğe sunar. Atamanın üniversite bünyesindeki yüksekokul veya
okullardan birine yapılacak olması durumunda Rektörlük benzer
yöntemle ilgili Okul Müdüründen rapor ister. |
|
|
(3) |
Rektörlük,
adayın dosyalarını Madde 8(2)de anılan akademik
birim raporları ile birlikte
ADEK'e sunar. ADEK, adayı Madde 6da anılan Akademik
Değerlendirme Kıstasları açısından
değerlendirir; akademik birim görüşlerini de dikkate alarak
adayın bilimsel değerlendirmeye alınıp
alınmayacağına karar verir. Kararın olumsuz olması
durumunda ADEK gerekçeli kararı ile birlikte dosyaları
rektörlüğe iade eder. Kararın olumlu olması durumunda ADEK
adayın alanındaki bilimsel yeterliğinin değerlendirmesini
yaptırmak amacı ile en az biri üniversite dışından
olmak üzere adayın alanından 3 profesörü görevlendirir. Adayın
dosyaları görevlendirilen profesörlere ulaştırılmak üzere
rektörlüğe sunulur. Profesör raporlarında adayın
araştırıcılık niteliklerinin ve özellikle doçentlik
ünvanını aldıktan sonraki yayınlarının
kalitesi, orijinalliği, uluslararası platformdaki düzeyi, bilime
olan katkılarının belirtilmesi istenir. Profesörler
ayrıca adayın eğiticilik, öğreticilik
vasıfları, yönettiği tezlerin kalitesi, laboratuar ve/veya
diğer uygulamalarla sağladığı katkılar, topluma
götürdüğü hizmetler ile yöneticilik nitelikleri hakkındaki görüşlerini de raporlarında
belirtmeleri istenir. Profesörlerin raporlarını iki ay içinde
rektörlüğe sunmaları beklenir. Rektörlük, adayın dosyalarını
profesör raporları ile birlikte ADEK'e iade eder. ADEK bütün
raporları değerlendirerek nihai kararını oluşturur
ve onay için Rektöre sunar. |
|
|
(4) |
Madde
8(3) uyarınca ADEK tarafından alınan kararın olumlu
olması ve Rektörün bu kararı onaylaması durumunda adayın
profesörlüğe atanması Vakıf Yöneticiler Kuruluna onay için önerilir.
Kararın olumsuz olması ve Rektör tarafından onaylanması
halinde bu karar gerekçeli olarak Rektörlük tarafından adaya bildirilir.
Rektör ADEKin olumlu veya olumsuz karararını onaylamaması
durumunda akademik işlerden sorumlu Rektör Yardımcısı
hariç tamamı yeni üyelerden oluşan geçici bir ADEK oluşumunu
aynı süreçle başlatır ve adayın yeniden
değerlendirilmesini sağlar. Bu şekilde oluşan ADEKin
kararı nihaidir. Geçici ADEKin değerlendirmesinin olumsuz
olması halinde karar gerekçeli olarak Rektörlük tarafından adaya
bildirilir. Kararın olumlu olması durumunda adayın
profesörlüğe atanması Rektörlük tarafından Vakıf
Yöneticiler Kuruluna onay için önerilir. |
|
|
(5) |
Adayın
profesörlüğe atanması Vakıf Yöneticiler Kurulu tarafından
karara bağlanır. |
30.07.2021 R.G. 167 EK III A.E.561 |
|
(6) |
Yukarıdaki
işlemlerin, adayın başvurusunu takip eden 6 ay içerisinde
tamamlanması beklenir. Başvurusu reddedilen aday, başvuru
tarihi dönemini izleyen üçüncü dönemde yeniden başvurabilir. |
Doçentliğe
Başvuru Koşulları
|
9. |
Doçentliğe atanmak için başvuracak adaylarda
aşağıdaki koşullar aranır: (1) Doktora veya tıpta uzmanlık veya sanatta yeterlik ünvanına sahip olmak. |
|
|
|
(2) Doktora ünvanını aldıktan sonra, en az 2 yıl bir üniversitede tam zamanlı olmak üzere, ilgili bilim alanında en az 3 yıl çalışmış olmak. |
|
|
|
(3) Madde 6da anılan Akademik Değerlendirme Kıstaslarına uygun akademik çalışmalara sahip bulunmak. |
|
30.07.2021 R.G. 167 EK III A.E.561 |
|
(4) Bu madde maksatları bakımından Yardımcı Doçent veya Doktor Öğretim Üyesi unvanı, Doğu Akdeniz Üniversitesinin Akademik Değerlendirme Kıstaslarına uygun olarak alınan Yardımcı Doçent unvanını anlatır. |
|
Doçentliğe
Atanma Yöntemi
30.07.2021 R.G. 167 EK III A.E.561 |
10. |
(1) |
Doçentliğe başvuru koşullarını yerine getiren
adaylar, Ekim veya Mart aylarında aşağıdaki belgelerle
birlikte Rektörlüğe başvururlar: (a) Özgeçmiş. (b) Doktora belgesi ve doktora tezinin özeti veya sanatta yeterlik belgesi veya tıpta uzmanlık belgesi. (c) Yayın listesi. (d) Bilimsel yayınların kopyası. (e) Eğitim-öğretim faaliyetleri. (f) Kongre ve konferans tebliğlerinin dosyası (varsa). (g) Yaptığı ve katıldığı araştırma projelerinin listesi (varsa). (h) Yönettiği lisansüstü tezlerin listesi (varsa). |
|
|
|
(i)
Uygulamalı
çalışmaları hakkında bilgi ve belge (varsa). (j)
Üniversite
yönetimine ve topluma yaptığı katkılar (varsa). (k) Madde 6da anılan Akademik Değerlendirme Kıstasları kapsamında değerlendirilebilecek diğer belgelerin kopyaları. Yukarıda
belirtilen belgeler elektronik olarak veya 6 ayrı dosya halinde
basılı olarak Rektörlüğe teslim edilir. |
|
|
(2) |
Rektörlük,
başvurusu eksiksiz olan adayın dosyalarının bir adedini
dekanlık eliyle ilgili bölüm başkanına iletir. Bölüm
başkanı adayın başvurusunu bölüm açısından
değerlendirerek bir rapor hazırlar ve dekanlığa sunar. Dekanlık
kendi görüşlerini de ekleyerek hazırlayacağı raporu
Rektörlüğe sunar. Atamanın üniversite bünyesindeki yüksek okul veya
okullardan birine yapılacak olması durumunda Rektörlük benzer
yöntemle ilgili okul müdüründen rapor ister. Rektörlük, adayın dosyalarını
akademik birim raporları ile
birlikte ADEK'e sunar. ADEK, adayı Madde 6da anılan Akademik
Değerlendirme Kıstasları açısından
değerlendirir ve akademik birim görüşlerini de dikkate alarak aday
için bilim jürisi atanıp atanmayacağına karar verir.
Kararın olumsuz olması durumunda ADEK gerekçeli kararı ile
birlikte dosyaları Rektörlüğe iade eder. Kararın olumlu
olması durumunda ADEK bilim dalında 5 asil, 2 yedek profesör üyeden
oluşan bir bilim jürisi atar. Yeter sayıda profesör
bulunmadığı hallerde bilim jürisi 3 asil, 1 yedek üyeden
oluşur. İlgili bilim dalında yeterli sayıda profesör
bulunmaması halinde, yakın bilim dallarından jüri üyesi
atanabilir. 5 üyeli jürilerde en az 2 üyenin, 3 üyeli jürilerde ise en az 1
üyenin Doğu Akdeniz Üniversitesi dışı üniversitelerden
atanması koşuldur. |
Doçentlik
Sınavı
|
11. |
Bilim
Jürisinin toplanması ve işleyişinden Rektörlük sorumludur.
Bilim Jürisi adayın başvurusunu
takip eden 3 ay içerisinde toplanarak; başvuruyu karara bağlar.
Jüri, adayı 2 aşamada değerlendirir. |
|
|
|
(1) |
Eserlerin
incelenmesi: Bilim
Jürisi üyeleri, adayın başvurusu ile sunduğu eserlerin
bütünlüğünü, toplantı öncesi inceler ve eserlerin bilim
dalıyla ilgisine, bilime katkısına ve özgün olup
olmadığına bakarak birer rapor hazırlar. Raporların hazırlanmasında adayın
doktora veya sanatta yeterlik veya tıpta uzmanlık sonrası
eserlerine öncelik verilir. Tam sayıyla toplanan bilim jürisi kendi
aralarında bir başkan seçerek ve önceden hazırlanan raporları
değerlendirerek, oy çokluğuyla olumlu veya olumsuz olarak
karara bağlar. Kararın olumsuz olması halinde, karar sözlü
olarak adaya ve hazırlanan raporlarla birlikte ayrıntılı
bir tutanakla rektörlüğe bildirilir. |
|
|
(2) |
Mülakat: Eserlerin incelenmesi aşamasında
olumlu karar alınması halinde aday 3 gün içinde mülakata
çağrılır. Mülakatta adayın sunduğu eserler temel
alınarak, bilim dalıyla ilgili görüşleri ve bilgisi
araştırılarak oy çokluğuyla olumlu veya olumsuz
karara bağlanır. Kararın olumsuz olması halinde, karar
sözlü olarak adaya, gerekçeleriyle birlikte bir tutanakla da Rektörlüğe
bildirilir. |
|
|
(3) |
Bilim
jürisinin kararları nihaidir ve bu kararlara itiraz edilemez. |
|
|
(4) |
Bilim
jürisinin kararının olumlu olması halinde, Rektör adayın
doçentliğe atanmasını Vakıf Yöneticiler Kuruluna sunar
ve adayın ataması Vakıf Yöneticiler Kurulu tarafından
karara bağlanır. |
Doçentlik
Sınavı Değerlendirilmesi
|
12. |
(1) |
Değerlendirmenin herhangi bir safhada olumsuz
olduğu hallerde karar gerekçeli olarak Rektörlük tarafından adaya
bildirilir. |
30.07.2021 R.G. 167 EK III A.E.561 |
|
(2) |
Yukarıdaki
işlemlerin, adayın başvurusunu takip eden 6 ay içerisinde
tamamlanması beklenir. Başvurusu reddedilen aday, başvuru
tarihi dönemini izleyen üçüncü dönemde yeniden başvurabilir. |
Yardımcı
Doçentliğe Başvuru Koşulları
|
13. |
Yardımcı
doçentliğe atanmak için aşağıdaki koşullar
aranır: |
|
(1) |
Doktora veya tıpta
uzmanlık veya sanatta yeterlik ünvanına sahip olmak. |
||
(2) |
Madde 6da anılan Akademik
Değerlendirme Kıstaslarına uygun akademik
çalışmaları bulunmak. |
||
30.07.2021 R.G. 167 EK III A.E.561 |
14. |
(1) |
Yardımcı doçentliğe atanmak
isteyen adaylar, Ekim veya Mart aylarında aşağıda
belirtilen belgelerle rektörlüğe başvururlar: (a) Özgeçmiş. (b) Doktora belgesi ve doktora tezinin özeti veya sanatta yeterlik belgesi veya tıpta uzmanlık belgesi. (c) İngilizce yeterlik belgesi (varsa). (d) Yayın listesi (varsa). (e) Bilimsel yayınların kopyası (varsa). (f) Kongre ve konferans tebliğlerinin kopyası (varsa). (g) Madde 6da anılan Akademik Değerlendirme Kıstasları kapsamında değerlendirilebilecek diğer belgelerin kopyaları. Yukarıda belirtilen belgeler elektronik olarak veya 4 ayrı dosya halinde basılı olarak Rektörlüğe teslim edilir. |
|
|
(2) |
Rektörlük, başvuruyu ve belgeleri ilgili fakülte
dekanlığına iletir. Dekan, bölüm başkanının da
görüşünü aldıktan sonra aralarında ilgili bölüm
başkanının da bulunduğu 3 öğretim üyesinden
oluşan bir jüri atar. Jüri üyeleri Doğu Akdeniz Üniversitesi
içinden veya dışından olabilirler. Jürinin
çalışmasından dekanlık sorumludur. Jüri, adayın
başvuru ile sunulan belgelerini inceler, gerekli gördüğü hallerde
aday tarafından verilen verilen semineri değerlendirir ve olumlu
veya olumsuz olarak vermiş olduğu kararı yazılı
olarak dekanlığa bildirir. |
|
|
(3) |
Dekan, jürinin kararını kendi görüşü ile
birlikte Rektöre bildirir. Rektörlük bütün rapor ve dosyaları ADEKe
iletir. ADEK gerekli incelemeyi yaptıktan sonra kararını
oluşturur ve onay için rektöre sunar. |
|
|
(4) |
ADEKin kararının olumlu olduğu hallerde
Rektör kararı Vakıf Yöneticiler Kurulunun onayına sunar ve
adayın yardımcı doçentliğe atanmasına Vakıf
Yöneticiler Kurulu tarafından karar verilir. |
|
|
(5) |
ADEKin kararının olumsuz olması
halinde, karar gerekçeli olarak Rektörlük tarafından adaya bildirilir. |
|
|
(6) |
Atamanın üniversitenin yüksek okul veya
okullarından birisine yapılacak olması durumunda yukardaki
(2). ve (3). fıkralarında belirtilen işlemler okul müdürü
tarafından yürütülür ve jüri başkanlığını Okul
Müdürü yapar. |
|
|
(7) |
Yukarıdaki işlemlerin adayın
başvurusunu takip eden 6 ay içerisinde tamamlanması beklenir. |
|
15. |
Bu Tüzüğün
yürürlüğe girdiği tarihte Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde
çalışmakta olan öğretim üyelerinin ünvanları olduğu gibi
kabul edilir. |
Diğer Ülkelerde
Alınan Ünvanların Eşdeğerliği
|
16. |
Doğu Akdeniz Üniversitesinde ilk defa
atanması yapılacak öğretim üyelerinin atanması geldikleri
kurumdaki akademik ünvanla ve Akademik Değerlendirme Kıstaslarını
sağlamak koşuluyla yukardaki süreç dikkate alınmadan ilgili
dekanlık ya da müdürlüğün önerisi ile Rektörlük tarafından
yapılabilir. |
Yürütme Yetkisi
|
17. |
Bu Tüzük Doğu
Akdeniz Üniversitesi Vakıf Yöneticiler Kurulu tarafından yürütülür. |
19.07.1991 R.G. 71 EK III A.E. 363
|
18. |
Bu Tüzüğün
yürürlüğe girmesiyle 71/1991 sayılı Doğu Akdeniz
Üniversitesi Akademik Personelinin Ünvan Tüzüğü yürürlükten
kaldırılır. |
Yürürlüğe Giriş
|
19. |
Bu Tüzük, Resmi Gazetede
yayımlandığı tarihten itibaren yürürlüğe girer. |