DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ARAŞTIRMACI TEŞVİK İLKELERİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
VYK 08.08.2019
18-19/28-6 EK 5,
VYK 17.03.2022
21-22/15(a)-9
Amaç
MADDE 1
Bu ilkelerin amacı; Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
kadrolarında bulunan öğretim elemanlarına yapılacak olan Araştırmacı Teşvik
Ödülü’ne ilişkin usul ve esasları belirlemektir. İlkeler, bilim alanlarının
özelliklerine göre araştırmacı teşvik puanlarının hesaplanmasında esas alınacak
faaliyetlerin ayrıntılı özellikleri, bu faaliyetlerin puan karşılıkları ve araştırmacı
teşvik puanının hesaplanmasına ilişkin usul ve esaslara ilişkindir.
Kapsam
MADDE 2
Bu ilkeler; Doğu Akdeniz
Üniversitesi kadrolarında bulunan öğretim elemanlarının DAÜ adına yapmış
oldukları bilimsel araştırma projeleri, bilimsel toplantılar,
yayınlar, eserler, aldıkları atıflar ve bu türden Araştırmacı Teşvik
İlkeleri’ne ek olarak belirtilen faaliyet alanlarına ilişkin ilkeleri
kapsamaktadır. Üniversite organlarının uygun bulduğu diğer bilimsel
araştırmaların desteklenmesine ilişkin uygulama ilkeleri, Araştırmalar Danışma
Kurulunun bu teşvik ilkeleri kapsamında görev, sorumluluk ve çalışma
alanlarının belirlenmesi ile Araştırmacı Teşvik Ödülü’ne başvuracak olan
öğretim elemanlarının uyacağı ilke ve usulleri kapsar.
Tanımlar ve Kısaltmalar
MADDE 3
Bu ilkelerin uygulanmasında;
a)
ADK: DAÜ Araştırmalar
Danışma Kurulu’nu,
b)
Alt faaliyet: Faaliyetlerin, bu ilkelerin ekinde
yer alan DAÜ Araştırmacı Teşvik İlkeleri Faaliyet ve Puan Tablosunda belirtilen
alt faaliyetlerini,
c)
ADEK: DAÜ Akademik Değerlendirme Kıstaslarını,
d)
Araştırma: Proje kapsamında olmamak koşuluyla;
i.
Yükseköğretim kurumu ile ulusal/uluslararası
kurum ve kuruluşların yazılı mutabakatı veya onayı ile başlatılmış olması,
ii.
Araştırmacıların kendi kurumu dışında bir üniversite
ya da araştırma kurumunda görevlendirilmek suretiyle en az üç ay süreyle yeni
bilgiler üretilmesi, teknolojik problemlerin çözümlenmesi/analiz edilmesi,
yenilikçi ürün, süreç, eser veya tasarımlar geliştirilmesi amacıyla bilimsel
esaslara uygun olarak yürütülmüş olması,
iii.
Sonuç raporu ilgili kurumların yetkili
mercilerince başarılı bulunarak sonuçlandırılmış olması ve bu ilkelerdeki diğer
faaliyet türlerine girmeyen sistematik çalışmaları, ADK’nun Bilimsel
Araştırmalar Destek İlkeleri ve düzenleme bulunmayan hususlarda DAÜ Akademik
Değerlendirme Kıstaslarında kabul edilen türden araştırmaları,
e)
Araştırma Destek İlkeleri: Araştırmalar Danışma Kurulu’nun
uygulamakla yükümlü olduğu DAÜ Araştırma Destek İlkeleri’ni,
f)
Atıf: Öğretim elemanının yazar olarak yer
almadığı yayınlarda öğretim elemanının eserlerine yapılan atıfları,
g)
Bildiri: Araştırmacı Teşvik İlkeleri Faaliyet ve
Puan Tablosunda ifade edildiği üzere, bilim kurulu bulunan uluslararası ve
ulusal düzeydeki toplantılarda sunulmuş ve yayımlanmış (bildiri kitabı, özetler
kitabı, web sitesi veya CD, DVD gibi medya ortamında) bildirileri,
h)
Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme
Komisyonu: Fakülte/Yüksekokul’da
Fakülte/Yüksekokul Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu
adıyla) ya da Yüksekokullarda (….. Yüksekokulu Araştırmacı Teşvik Başvuru ve
İnceleme Komisyonu adıyla) kendilerine bağlı öğretim elemanlarının teşvik
dosyalarını ilk incelemesini yapan Komisyonu,
i)
Alan endeksleri: DAÜ Akademik Değerlendirme
Kıstaslarında kabul edilen endeksleri,
j)
Faaliyet: Her bir takvim yılı için bir önceki
yıl, bilim, teknoloji ve sanata katkı sağlayıcı nitelikte yurtiçinde veya
yurtdışında sonuçlandırılan proje, araştırma, yayın, tasarım, sergi, patent ile
çalışmalarına yapılan atıfları, bilim kurulu bulunan uluslararası düzeydeki toplantılarda
sunulan bildirileri ve alınan akademik ödülleri ile bu ilkelerde belirtilen
bilimsel/hizmet faaliyet alanlarını,
k)
Hakemli dergi: Yılda en az bir kez olmak üzere,
son üç yıldan beri düzenli olarak yayımlanmakta olan hakemli dergiyi,
l)
Patent: Ulusal veya uluslararası kurumlar
tarafından tescillenmiş patentleri,
m)
Proje: DAÜ ADK çerçevesinde tanımlanan
projelerle, bilimsel değerlendirme süreci sonucunda ulusal veya uluslararası
kurumlarca onaylanarak bütçe desteği sağlanmış olup, yeni bilgiler üretilmesi,
bilimsel yorumların yapılması veya teknolojik problemlerin çözümlenmesi için
bilimsel esaslara uygun olarak yürütülmüş ve sonuç raporu yetkili mercilerce
başarılı bulunarak kapatılmış araştırma çalışmalarını,
n)
Sergi: Öğretim elemanının akademik faaliyet
alanında gerçekleştirdiği sanatsal veya bilimsel niteliği haiz işitsel ve
görsel etkinliklere dair tüm sergi, bienal, gösteri, dinleti, konser, festival
ve gösterim etkinliklerini,
o)
Takvim yılı: 1 Ocak ile 31 Aralık tarihleri
arasındaki zamanı,
p)
Tasarım: Öğretim elemanının akademik faaliyet
alanında bir yapının, teknik veya endüstriyel ürünün ilk taslağı, çizim ve
dizayn halini,
q)
Teşvik Ödülü: Doğu Akdeniz Üniversitesi
Rektörlüğü ve yetkili kurullarınca karar verilecek olan nakdi ya da ayni gibi
teşvik desteklerini,
r)
Ödül: Öğretim elemanının, DAÜ mevzuatı
çerçevesinde DAÜ’nün ilgili kurumları aracılığıyla verilenler hariç olmak
üzere, akademik faaliyet alanında gerçekleştirdiği faaliyetlere karşılık
olarak, alanında faaliyet gösteren meslek organizasyonları ile kamu veya özel
kuruluşlar tarafından, üyeleri arasında araştırmacının alanından uzmanların da
bulunduğu bir kurulun değerlendirmesi sonucunda verilen ulusal veya
uluslararası düzeyde akademik ve sanatsal ödülleri,
s)
Ulusal yayınevi: En az beş yıl ulusal düzeyde
(KKTC ve Türkiye) düzenli faaliyet yürüten ve daha önce aynı alanda farklı
yazarlara ait en az yirmi kitap yayımlamış yayınevini,
t)
Uluslararası yayınevi: En az beş yıl
uluslararası düzeyde düzenli faaliyet yürüten, yayımladığı kitaplar ve aynı
alanda farklı yazarlara ait en az yirmi kitap yayımlamış olan yayınevini,
u)
Yayın: Tez çalışmaları hariç, araştırma kitabı,
ders kitabı, kitap bölümü, ansiklopedi maddesi ve makale yazarlıkları ile
editörlük, editörler kurulu üyeliği, yayın kurulu üyeliği, dergi hakemlikleri,
tercüme ve tercüme editörlüklerini ve performansa dayalı ses ve/veya görüntü
kaydını ifade etmektedir.
Bu İlkelerde tanımlara ilişkin tereddütlerin
giderilmesinde, DAÜ Araştırma Destek İlkelerinde, bu İlkelerde (Araştırma
Destek İlkelerinde) açıklık olmadığı hususlarda da DAÜ Akademik Değerlendirme
Kıstaslarından faydalanır.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Araştırmalar Danışma Kurulu
MADDE 4
(1) DAÜ
Araştırma Destek İlkelerinde yer alan görevlerinin yanı sıra bu İlkelerde yer
alan görevleri yerine getirmek Araştırmalar
Danışma Kurulu’nun görevleri arasındadır. Araştırmalar Danışma Kurulu,
DAÜ Araştırmacı Teşvik İlkelerinde kendisine verilen görevleri yerine
getirirken, teşvik ilkelerinin düzenlenmesi, hesaplamaları ile kabul edilen
teşvik ilkelerinin uygulanmasında yetkilidir.
(2) Araştırmalar
Danışma Kurulu, bu ilkelere ilişkin başvurular başlamadan önce uygulama usul ve
ilkelerinin belirlenerek duyurulmasından, araştırmacı teşvik başvuru takviminin
hazırlanmasından, yürütülmesinden ve sürecin tamamlanmasından sorumludur. (Ref.: VYK 17.03.2022 21-22/15(a)-9)
(3) Araştırmalar
Danışma Kurulu, söz konusu İlkelerin gereği gibi uygulaması amacıyla
faaliyetlerin belgelendirilmesinde ve faaliyet türleri içerisinde sınıflandırılmasında
oluşan tereddütlerin ve ortaya çıkabilecek uyuşmazlıkların giderilmesinde nihai
karar merciidir. Araştırmalar Danışma Kurulu, tereddütlerin ve uyuşmazlıkların
giderilmesinde, DAÜ Araştırma Destek İlkeleri ve DAÜ Akademik Değerlendirme
Kıstaslarından hareketle inceleyerek, her bilim alanının kendine özgü
gereklilik/çalışmaları dikkate alarak eşit, adaletli ve İlkelere uygun bir
biçimde yerine getirilmesini sağlar.
Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme
Komisyonu
MADDE 5
(1)
Bu ilkelerde kendisine verilen görevleri yerine
getirmek ve teşvik başvurularının ilk incelemesini yapmak üzere, her Fakülte veya
Yüksekokul bünyesinde Fakülte/Yüksekokul Kurul kararıyla en az üç
en fazla beş üyeden oluşan Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve
İnceleme Komisyonu kurulur.
(2)
Fakülte veya Yüksekokul Kurulları,
ayrıca bir Fakülte/Yüksekokul Araştırmacı
Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu oluşturmadıkları sürece, Bilimsel
Araştırmalar Destek İlkelerinin 10. maddesinin 3. fıkrası uyarınca, her Fakülte
ve/veya Bölümün C Türü Bilimsel Araştırma Projesi (BAP-C)
Uygulama İlkeleri çerçevesinde görevlendirdiği Proje Değerlendirme
Grubunu (PDG) Fakülte veya Yüksekokul Kurulu kararıyla bu hususta
görevlendirebilirler.
(3)
Komisyonda, unvan ve/veya
çalışmaları bakımından en kıdemli üye Başkan olarak seçilir. Fakülte/Yüksekokul
Kurulu Komisyon üyelerini, unvan
bakımından kıdemli öğretim elemanları ve kendilerine bağlı farklı bilim dalları
arasından, dengeli bir temsil olanağı gözeterek belirler. Fakülte/Yüksekokul bünyesinde
yeterli öğretim elemanı bulunmaması halinde, üyeler yakın alanlardaki öğretim
elemanlarıyla tamamlanabilir. Komisyon üyeleri iki yıl için seçilir. Süresi
biten üye yeniden seçilebilir. Üyeliğin herhangi bir sebeple boşalması halinde
kalan süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yeni üye seçilir.
(4)
Ayrıca bir Fakülte/ Yüksekokul Araştırmacı
Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu kurulmadığı durumlarda, Fakülte/Yüksekokul
Kurul kararlarıyla bu yetkileri kullanacak olan Proje Değerlendirme
Grupları da (PDG) aynı esaslar çerçevesinde görev yaparlar.
(5)
Komisyon, başkan dahil üye tamsayısının salt
çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla karar
verir. Oyların eşit olması halinde komisyon başkanının oyu yönünde karar
alınmış sayılır.
(6)
Komisyon, faaliyetlerin belgelendirilmesinde ve
faaliyet türleri içerisinde sınıflandırılmasında oluşan tereddütleri gidermeye
yetkili olup, belirsizlik veya uyuşmazlık olan konu ya da başvurular üzerinde,
nihai kararın verilmesi için Araştırmalar Danışma Kurulu’na havale edebilir.
Araştırmacı Teşvik Başvuru Ve Değerlendirme Süreci
MADDE 6
(1)
Öğretim elemanları faaliyetlerine uygun olarak
ilgili Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonuna başvuru yapmakla
yükümlü olup, başvurular bağlı bulundukları Komisyonlar tarafından ilk incelemeden
geçirilir.
(2)
Öğretim elemanları, araştırmacı teşvik başvurularını,
yayımlanan başvuru takvimi kapsamında kadrolarının bulunduğu ilgili Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonuna
akademik faaliyetlere ilişkin örnek, kanıt ve belgeleri kapsayan bir dosyayla ilan
edilen süre ve usullere uygun olarak sunar.
(3)
Birim Araştırmacı Teşvik
Başvuru ve İnceleme Komisyonu, değerlendirmelerin tüm aşamalarında gerekli
gördüğü hallerde başvuru sahiplerinden akademik faaliyetlerine ilişkin ek
açıklama, bilgi ve belgeler talep edebilir. Başvuru sahipleri, söz konusu
talepleri 10 işgünü içinde yerine getirmekle yükümlüdür. Komisyonun
eksikliklerin tamamlattırılması, ek bilgi ve belge talebini verilen süre
içerisinde yerine getirmemesi halinde başvurusu reddedilebilir.
(4)
Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme
Komisyonu öncelikle başvuru sahibinin faaliyetlerinin komisyon tarafından
incelenmeye uygun olup olmadığına karar verir. Uygun görülmeyen başvurular
gerekçeli olarak, Araştırmalar Danışma Kurulu’na değerlendirilmek
üzere iletilir. Araştırmalar Danışma Kurulu ilgili başvurular hakkında nihai
kararı vermeye yetkilidir.
(5)
Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme
Komisyonu başvuruları inceleyerek hazırladıkları karar tutanağını, başvurularla
ilgili değerlendirme raporunu ve ekinde puan tablosunu imzalı olarak rektörlüğe
bağlı bölümlerde bölüm başkanı, fakültelerde dekan, diğer birimlerde ise müdür
tarafından onaylanmış olarak Araştırmalar Danışma Kurulu’na ilan edilen takvime
uygun olarak gönderir.
(6)
Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme
Komisyonu tarafından hazırlanan değerlendirme raporunda, reddedilen veya puan
değerinde değişiklik yapılan akademik faaliyetlerle ilgili olarak gerekçe/açıklama
yazılması zorunludur.
(7)
Araştırmalar Danışma Kurulu, Birim Araştırmacı
Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu tarafından gönderilen
başvuruları ve komisyonlar tarafından verilen değerlendirme kararlarının
esasını incelemekle görevlidir. Gerekli gördüğü hallerde başvuru sahiplerinden
ek belge ve bilgi talep edebilir ve/veya birimlerden gelen kararlar üzerinde
değişiklik yapabilir. Böyle bir talebin başvurucu öğretim elemanı tarafından en
geç 5 işgününde yerine getirilmesi gerekir. Araştırmalar Danışma Kurulu, eksik
belge/bilgi veya ek olarak ihtiyaç duyulan bilgi/belgelerin tamamlanmaması
halinde, bu bilgilerin teşvik ödülü verilmesi açısından zorunlu olduğuna kanaat
getirdiği durumlarda teşvik başvurusunu gerekçesiyle reddeder.
(8)
Kurul, hazırladığı karar tutanağını,
başvurularla ilgili değerlendirme raporunu ve ekinde puan tablosunu imza altına
alır ve nihai kararlarını ilgili araştırmacılara yazılı olarak veya elektronik
ortamda duyurur. Araştırmalar Danışma Kurulu tarafından hazırlanan
değerlendirme raporunda reddedilen veya puan değerinde değişiklik yapılan
akademik faaliyetlerle ilgili olarak açıklama yazılması zorunludur.
(9)
Araştırmalar Danışma Kurulu kararlarına karşı
duyuru tarihinden itibaren 5 işgünü içinde, yazılı olarak, anılan Kurul’a
itiraz edilebilir. Komisyon, yapılan itirazları,
itiraz süresinin bittiği tarihten itibaren en geç 15 işgünü içerisinde karara
bağlar. Araştırmalar Danışma Kurulu’nun vereceği kararlar kesindir.
Araştırmacı Teşvik Faaliyet Alanlarının
Değerlendirilmesi
MADDE 7
(1)
Ödülün değerlendirilmesinde ödülün alındığı,
projelerin ve araştırmaların değerlendirilmesinde projelerin ve araştırmaların
sonuçlandığı, tasarımların değerlendirilmesinde tasarımın sonuçlandığı,
patentlerin değerlendirilmesinde patentin tescil edildiği ve sergilerin
değerlendirilmesinde ise serginin açıldığı tarih esas alınır.
(2)
Hakemli dergilerde editörlük değerlendirmesinde,
o yılki sayılar değerlendirmeye alınır. Her sayı için ayrı bir puanlama
yapılır. Yayımı veya basımı geciken ya da belgelenmesi yapılamayan sayılar
puanlamaya dâhil edilmez.
(3)
Uluslararası bildirilerin puanlanabilmesi için
yurtiçinde veya yurtdışında yapılmış olmasına bakılmaksızın
toplantı/sempozyum/kongre bilim kurulunda en az 5 yabancı uyruklu ve
yurtdışından akademisyenin bulunması gerekir.
(4)
Ulusal bildirilerin puanlanabilmesi için,
toplantı/kongre/sempozyumun nerede yapıldığına bakılmaksızın
toplantı/sempozyum/kongre bilim kurulunda en az 5 akademisyenin bulunması
gerekir.
(5)
Serginin uluslararası olarak değerlendirilmesi
için serginin uluslararası olduğunun bölüm, anabilim dalı veya anasanat dalı
kurullarınca onaylanmış olması gerekir.
(6)
Akademik sınıflamalarda ve faaliyetlerde yer
almasa dahi öğretim elemanlarının diğer çalışmalarına yapılan atıflar
puanlamaya dâhil edilir.
(7)
Aynı yıl içinde yürütülen bir projede projenin
konusuyla alakalı uluslararası bildiri sunulabilir. Sunulan bildiri, makale ya
da kitaba dönüştürülebilir ve bu faaliyetten atıf ve ödüller alınabilir. Bu
gibi durumlar ayrı ayrı veya farklı akademik faaliyet alanında tekrar puanlanabilir.
(8)
Aynı faaliyetten dolayı birden fazla ödül
alınabilir. Bu durumda her bir ödül puanlamaya ayrı ayrı dâhil edilir.
(9)
Tekrar baskısı yapılmış kitap veya kitap
bölümleri, aynı yıl içerisinde tekrar eden sergi, konser ve gösterilerin
puanlanmasında, mevcut değerlendirme yılındaki faaliyet puanının %50’si
uygulanır.
(10)
Araştırma altyapısı oluşturulması, girişimcilik,
araştırmacıların ve öğrencilerin araştırma kültürünün desteklenmesine yönelik
projeler ile sosyal sorumluluk ve etkinliklere yönelik projeler teşvik kapsamı
dışındadır. Yürütülmüş bir proje için farklı kurum veya kuruluşlarca
tamamlayıcı veya destekleyici mahiyette bütçe desteği sağlanmasına yönelik
olup, temelde aynı projenin parçası/uzantısı olan çalışmalar için mükerrer
puanlama yapılmaz.
(11)
Bu İlkelerin ekinde yer alan Faaliyet ve Puan Tablosunda tanımlanan alan
endekslerinde taranan dergiler kapsamındaki faaliyetler, tüm bilim
alanlarındaki araştırmacılar için puan değerlendirmesinde kullanılır.
(12)
Bu İlkelerin ekinde yer alan Faaliyet ve Puan
Tablosunda tanımlanan tüm bilimsel faaliyetlerin teşvik değerlendirmesinde
ortaya çıkacak tereddütler DAÜ Akademik Değerlendirme Kıstasları ve DAÜ
Akademik Değerlendirme Kurulu ilke ve uygulamaları göz önünde bulundurularak
giderilir. Bu hususlarda karar vermeye DAÜ Araştırmalar Danışma Kurulu
yetkilidir.
(13)
Araştırmacı teşvik ödeneğinden, DAÜ de öğretim
elemanı olarak istihdam edilen ve bilimsel yayın/eser veya hizmeti DAÜ adına
gerçekleştirenler başvurabilir.
(14)
DAÜ Rektörlüğü ile Üniversite Yönetim Kurulu ve
Senatosunun onayıyla Araştırmacı Teşvik İlkeleri ve ekinde yer alan Faaliyet ve
Puan Tablosu, öğretim elemanlarının performans ölçümünde de kullanılabilir. Bu
hususta karar, DAÜ’nün ilgili kurumlarının onayına bağlıdır.
Araştırmacı
Teşvik Puanının Hesaplanması
MADDE 8
(1)
Araştırmacı Teşvik Ödülü, bu İlkeler
çerçevesinde DAÜ Rektörlüğü ve ilgili Kurullarının takdir edeceği oran/nevide
belirlenen ayni ya da nakdi desteği ifade eder.
(2)
Araştırmacı teşvik puanı, bu İlkelerin ekinde
yer alan Faaliyet ve Puan Tablosu esas alınarak aşağıdaki şekilde hesaplanır.
a)
Öncelikle her bir akademik faaliyet türünün
puanı hesaplanır. Bu hesaplama, öğretim elemanının her bir faaliyet türünün alt
faaliyetinden dolayı almış olduğu oranların toplamı ile her bir akademik
faaliyet türü için belirlenmiş olan 10, 20 veya 30 puanın çarpılması sonucu
elde edilir. [Akademik faaliyet türü puanı = alt faaliyet oranları toplamı x faaliyet
türü için belirlenmiş olan puan]
b)
Her bir akademik faaliyet türünden elde edilen puanların
toplanmasıyla Araştırmacı Teşvik Ödülü’ne esas araştırmacı teşvik puanı
hesaplanır.
(3)
Öğretim elemanının her bir faaliyet türünden
topladığı faaliyet puanı akademik faaliyet türü için belirlenmiş olan 10, 20
veya 30 puanı, araştırmacı teşvik puanı (toplam faaliyet puanı) ise 100 puanı
geçemez.
(4)
Birden fazla öğretim elemanıyla gerçekleştirilen
yayın ve bildiri faaliyetlerinde puan teşvik oranlarının belirlenmesinde
aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde değerlendirme yapılır.
a) Birinci
isim için %100’ü,
b)
Yayındaki sorumlu yazar (corresponding author)
ve kıdemli yazar (yayının yapıldığı alanda daha önce en az on adet uluslararası
yayın yapmış makaledeki son isim) ile bildiriyi sunan isim için yazar sırasına
bakılmaksızın %100’ü,
c) İkinci
isim için %90’ı,
d) Üçüncü
isim için %80’i,
e) Dördüncü
isim için %70’i,
f) Beşinci
ve daha sonraki isimler için %50’si dikkate alınır.
(5)
Birden fazla öğretim elemanının görev aldığı
proje faaliyet türünde teşvik puanı oranının belirlenmesinde:
a) Yürütücü
için %100’ü,
b) Araştırmacı
veya danışman öğretim üyesi için %80’i,
c) Araştırmacı
veya danışman; öğretim görevlisi, araştırma görevlisi, okutman ve uzman için
%70’i dikkate alınır.
(6)
Atıf faaliyet türünün puanlanmasında kişi sayısı
dikkate alınmaz, her bir araştırmacı için ayrı puanlama yapılır. Aynı esere bir
kitabın veya makalenin farklı bölümlerinde/kısımlarında yapılan atıflar
yalnızca bir atıf olarak değerlendirilir. Ancak, bölüm yazarları farklı olan
kitaplarda farklı bölümlerde yapılan her bir atıf için ayrı puan değerlendirmesi
yapılır.
(7)
Özel bir paylaşım oranı olmayan veya isim
sıralaması/derecelendirmesi bulunmayan faaliyetler için “oran/kişi sayısı”
oranı dikkate alınır. Ancak, sergi faaliyet türündeki karma etkinlikler kişi
sayısına bakılmaksızın tam puanla değerlendirilir.
(8)
Araştırmacı Teşvik Ödülünün hesaplanmasında,
hesaba konu faaliyetlerin belirlenmesindeki tereddütler Araştırma Destek
İlkeleri ve Akademik Değerlendirme Kıstasları çerçevesinde Araştırmalar Danışma
Kurulu tarafından alınacak kararla giderilir. Araştırmalar Danışma
Kurulu bu konudaki kararlarını verirken, bilim alanlarının özelliklerini, DAÜ
Akademik Değerlendirme Komisyonu ilke kararları ve uygulamalarından yararlanır.
Diğer Hükümler
MADDE 9
(1)
Araştırmalar Danışma Kurulu, bu İlkelerde
belirlenen faaliyet alanları dışında yapılacak başvuruları, 8. maddenin 8.
fıkrası çerçevesindeki ilkeler doğrultusunda değerlendirerek, araştırmacı
teşvike uygun bilimsel faaliyet alanı olup olmadığına karar verebilir.
(2)
Araştırmacı Teşvik Ödülü’ne başvuru hakkı
kazanabilmek için, araştırmacı teşvik puanının en az üç (3) farklı faaliyet türünden
olması koşuluyla minimum altmış (60) olması gerekir. (Ref.: VYK 17.03.2022 21-22/15(a)-9)
(3)
DAÜ kadrolarından ayrılan öğretim elemanları, araştırmacı
teşvik başvurusunda bulunamazlar.
(4)
Ödülün verilmesinden sonra başvurularında
gerçeğe aykırılık tespit edilenler Araştırmalar Danışma Kurulu kararıyla
Rektörlüğe bildirilir. Rektörlük verilen ödülün veya yapılan ödemelerin geri
alınması hususunda gerekli işlemleri başlatabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE
10
Doğu
Akdeniz Üniversitesi Vakıf Yöneticiler Kurulunca onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
11
Bu İlkeler
hükümleri Doğu
Akdeniz Üniversitesi Rektörlüğünce yürütülür.
ARAŞTIRMACI TEŞVİK İLKELERİ
FAALİYET VE PUAN TABLOSU
FAALİYET TÜRÜ |
ALT FAALİYET |
DETAYI |
ORAN
(%) |
|
(1)
PROJE (30
Puan) |
Uluslararası
destekli sonuçlandırılmış proje |
Dünya
Bankası, Avrupa Birliği ve Avrupa Konseyi tarafından desteklenmiş proje
(Yalnızca Ar-Ge niteliğindeki projeler) |
100 |
|
Diğer
uluslararası özel veya resmi kurum ve kuruluşlar tarafından desteklenmiş
proje (Yalnızca Ar-Ge niteliğindeki projeler) |
80 |
|||
Ulusal
destekli sonuçlandırılmış proje |
TÜBA
ve TÜBİTAK destekli proje |
75 |
||
Bakanlık
destekli proje (Yalnızca Ar-Ge niteliğindeki projeler) |
75 |
|||
Sanayi
Tezleri Programı (SAN- TEZ) projesi |
75 |
|||
Diğer
kamu kuruluşları (Yükseköğretim kurumlan hariç) tarafından desteklenmiş
projeler (Yalnızca Ar-Ge niteliğindeki projeler) |
35 |
|||
Yükseköğretim
kurumları tarafından desteklenmiş bilimsel araştırma projesi (Yalnızca Ar-Ge
niteliğindeki Projeler) |
35 |
|||
Özel
kuruluşlar (Ar-Ge, yenilik ve özgün tasarım projeleri) |
20 |
|||
(2)
YAYIN (30
Puan) |
Bilimsel
(Tez hariç) kitap |
Alanında
uluslararası yayımlanan bilimsel kitap |
100 |
|
Alanında
ulusal yayımlanan bilimsel kitap |
60 |
|||
Ders
kitabı |
Alanında
uluslararası yayımlanan ders kitabı |
70 |
||
Alanında
ulusal yayımlanan ders kitabı |
40 |
|||
Kitap
bölümü |
Alanında
uluslararası yayımlanan kitap bölümü |
40 |
||
Alanında
ulusal yayımlanan kitap bölümü |
20 |
|||
Kitap
tercümesi |
Alanında
yayımlanmış tam kitap çevirisi |
30 |
||
Alanında
yayımlanmış kitap bölümü çevirisi |
15 |
|||
Ansiklopedi
konu / madde yazarı |
Alanında
uluslararası yayımlanan ansiklopedi konusu/maddesi |
10 |
||
Alanında
ulusal yayımlanan ansiklopedi konusu/maddesi |
6 |
|||
Özgün
/ derleme makale |
SSCI,
SCI-Exp, AHCI kapsamındaki dergilerde yayımlanan tam makale |
40 |
||
ESCI
kapsamındaki dergilerde yayımlanan tam makale |
35 |
|||
SSCI,
SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki alan endekslerindeki dergilerde yayımlanan tam
makale |
30 |
|||
Diğer
hakemli ulusal veya uluslararası dergilerde yayımlanan tam makale |
20 |
|||
Diğer
(Teknik not, kısa makale, yorum, vaka takdimi, editöre mektup, özet, kitap
kritiği, araştırma notu) |
SSCI,
SCI-Exp, AHCI kapsamındaki dergilerde yayımlanan makale |
10 |
||
ESCI kapsamındaki
dergilerde yayımlanan makale |
8 |
|||
SSCI,
SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki alan endekslerinde yayımlanan makale |
6 |
|||
Uluslararası
boyutta performansa dayalı yayımlanmış ses ve/veya görüntü kaydı bulunmak |
Özgün
kişisel kayıt |
40 |
||
Karma
kayıt |
20 |
|||
Ulusal
boyutta performansa dayalı yayımlanmış ses ve/veya görüntü
kaydı bulunmak |
Özgün
kişisel kayıt |
20 |
||
Karma
kayıt |
5 |
|||
(3)
Editörlük / Hakemlik (10
Puan) |
Kitapta
editörlük |
Alanında
uluslararası yayımlanan kitap editörlüğü |
60 |
|
Alanında
ulusal yayımlanan kitap editörlüğü |
30 |
|||
Bildiri
kitabı editörlüğü |
Uluslararası
kongre veya sempozyum bildiri kitabı editörlüğü |
30 |
||
Ulusal
kongre veya sempozyum bildiri kitabı editörlüğü |
15 |
|||
Dergi
editörlüğü |
SSCI,
SCI-Exp, AHCI kapsamındaki dergilerde editörlük |
30 |
||
SSCI,
SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki alan endekslerindeki dergilerde editörlük |
10 |
|||
ESCI
kapsamındaki dergilerde editörlük |
15 |
|||
Hakemlik |
SSCI,
SCI-Exp, AHCI kapsamındaki dergilerde hakemlik |
5 |
||
ESCI
kapsamındaki dergilerde hakemlik |
3 |
|||
SSCI,
SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki alan endekslerindeki dergilerde hakemlik |
3 |
|||
Diğer
hakemli ulusal veya uluslararası dergilerde hakemlik |
2 |
|||
(4)
TASARIM (30
Puan) |
Sanatsal
tasarım (Bina, çevre, eser, yayın, mekân, obje, medya
çalışması) |
Kamu
kurumları ile özel hukuk tüzel kişileri bünyesinde uygulanmış |
30 |
|
Proje
yarışmalarında alınan ödül (ilk 3 derece) |
Ulusal
|
15 |
||
Uluslararası |
30 |
|||
Faydalı
eser/obje |
TSE/TPE
tarafından tescillenmiş |
30 |
||
(5)
SERGİ (30
puan) |
Özgün
kişisel etkinlik |
Uluslararası |
60 |
|
Ulusal |
30 |
|||
Karma
etkinlikler |
Davetli/yarışmalı
uluslararası |
15 |
||
Davetli/yarışmalı
ulusal |
10 |
|||
(6)
PATENT (30
Puan) |
Alanında
uluslararası tescillenmiş patent |
100 |
||
Alanında
ulusal tescillenmiş patent |
60 |
|||
(7) ATIF (20
puan) |
Öğretim
elemanının yazar olarak yer almadığı uluslararası kitaplarda, öğretim
elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki farklı eserlerine yapılan her bir
atıf |
8 |
||
Öğretim
elemanının yazar olarak yer almadığı ulusal kitaplarda, öğretim elemanının
eserlerine yapılan kaynakçadaki farklı eserlerine yapılan her bir atıf |
2 |
|||
SSCI,
SCI-Exp, AHCI tarafından taranan dergilerde, öğretim elemanının yazar olarak
yer almadığı makalelerde, öğretim elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki
farklı eserlerine yapılan her bir atıf |
4 |
|||
SSCI,
SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki uluslararası dergilerde, öğretim elemanının
yazar olarak yer almadığı makalelerde, öğretim elemanının eserlerine yapılan
kaynakçadaki farklı eserlerine yapılan her bir atıf |
2 |
|||
ESCI
tarafından taranan dergilerde, öğretim elemanının yazar olarak yer almadığı
makalelerde, öğretim elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki farklı
eserlerine yapılan her bir atıf |
2 |
|||
Hakemli
ulusal dergilerdeki, öğretim elemanının yazar olarak yer almadığı
makalelerde, öğretim elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki her bir atıf |
2 |
|||
Bestecinin
kendisinin yer almadığı uluslararası konserde eserinin seslendirilmesi |
5 |
|||
Mahkeme
kararlarında bilimsel yayınlara yapılan atıf |
8 |
|||
(8) BİLDİRİ (30
Puan) |
Uluslararası
kongre ve sempozyumlarda davetli ana konuşmacı olarak yer almak. |
50 |
||
Uluslararası
kongre ve sempozyumlarda davetli olarak sunulan bildiri |
40 |
|||
Uluslararası
kongre ve sempozyumlarda sözlü olarak sunulan ve tam metin olarak yayımlanan
bildiri |
30 |
|||
Uluslararası
kongre ve sempozyumlarda poster olarak sunulan ve yayımlanan bildiri |
10 |
|||
Uluslararası
kongre ve sempozyumlarda sözlü olarak sunulan ve özet metin olarak yayımlanan
bildiri |
10 |
|||
Ulusal
kongre ve sempozyumlarda davetli ana konuşmacı olarak yer almak. |
40 |
|||
Ulusal
kongre ve sempozyumlarda davetli olarak sunulan bildiri |
30 |
|||
Ulusal
kongre ve sempozyumlarda sözlü olarak sunulan ve tam metin olarak yayımlanan
bildiri |
20 |
|||
Ulusal
kongre ve sempozyumlarda poster olarak sunulan ve yayımlanan bildiri |
5 |
|||
Ulusal
kongre ve sempozyumlarda sözlü olarak sunulan ve özet metin olarak yayımlanan
bildiri |
5 |
|||
(9) ÖDÜL (30
Puan) (Çalışma/proje/ yayın teşvik/teşekkür- başarı belgesi
ve plaketi/burs/onur belgesi/hizmet belgesi hariç) |
TÜBA
veya TÜBİTAK’tan alınan bilim ödülü |
100 |
||
Alanında
yurtdışı kurum veya kuruluşlardan alınan bilim ödülü |
80 |
|||
Alanında
yurtiçi kamu kurum ve kuruluşlarından alınan bilim ödülü |
40 |
|||
Uluslararası
kongre, kurultay, sempozyum, konferans ve festival gibi etkinliklerin bilim
ve/veya sanal kurulu tarafından verilen ödül (adına belge düzenlenen öğretim
elemanı başvurabilir) |
30 |
|||
Ulusal
kongre, kurultay, sempozyum, konferans ve festival gibi etkinliklerin bilim
ve/veya sanal kurulu tarafından verilen ödül (adına belge düzenlenen öğretim
elemanı başvurabilir) |
15 |
|||
Alanında
özel kurum ve kuruluşlar tarafından verilen ödül |
10 |
|||
(10)
LİSANSÜSTÜ TEZ VEYA PROJE YÖNETİCİLİĞİ (10
Puan) |
Tamamlanmış
doktora tezi |
50 |
||
Tamamlanmış
yüksek lisans tezi |
25 |
|||
Tamamlanmış
yüksek lisans projesi |
10 |
|||
(11)
DAÜ VE TOPLUMA
HİZMET (10
Puan) |
DAÜ’ye
hizmet (Makam
ödeneği türünden destek alan yöneticilik /üyelik/başkanlık hizmetleri hariç
ADEK kriterlerinde belirtildiği şekliyle) |
Kuruluş
ve Geliştirme Etkinlikleri: DAÜ içerisinde yeni bir birimin
oluşturulmasında görevlendirilmek |
50 |
|
Üniversite
çalışanlarına verilecek hizmet içi eğitim ve/veya seminer etkinlikleri |
10 |
|||
Üniversite
için üretilmiş tasarım ve planlama çalışmaları |
50 |
|||
Laboratuvar
kurma: Bir ders veya araştırma laboratuvarını kurmak |
20 |
|||
Topluma
hizmet (ADEK kriterlerinde belirtildiği şekliyle) |
Eğitim
Etkinlikleri: Devlete ait birimlerde ve/veya sivil toplum örgütleri
bünyesinde çalışanlara verilecek hizmet içi eğitim etkinlikleri; yapılacak
terfi, seçme, sıralama ve yarışma sınavı hazırlığı ve/veya değerlendirme
etkinlikleri |
15 |
||
Bilgilendirme: Kendi
alanında toplumu bilgilendirme amacı ile yazılı ve/veya görsel basında
yayımlanan etkinlikler |
5 |
|||
Bilirkişi
raporu / hizmeti Kendi alanında kuruluşlarca talep edilen konularda
hazırlanan her bilirkişi raporu / hizmeti |
20 |
|||
Kendi
alanında ilgili kurum ya da kuruluşlara Danışmanlık yapmak |
15 |
|||
Kendi
alanında ilgili kurum ya da kuruluşlarda yönetim kurulu üyeliği |
15 |
|||