Kuzey
Kıbrıs Eğitim Vakfı ve Doğu Akdeniz Üniversitesi Kuruluş Yasası
(18/1986,
39/1992, 58/1992, 37/1997 ve 37/2011 Sayılı Yasalar)
KUZEY KIBRIS EĞİTİM VAKFI VE DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
KURULUŞ YASASI İÇ DÜZENİ
Bu Yasa,
“Kuzey Kıbrıs Eğitim Vakfı ve Doğu Akdeniz Üniversitesi (Değişiklik No.1/86 – 1/11) Kuruluş
Yasası”nı da kapsamaktadır.
Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Cumhuriyet Meclisi aşağıdaki Yasa’yı yapar.
Kısa İsim
11.06.1986 R.G. 51 EK I A.E. 18, 07.07.1992 R.G. 39 EK I A.E. 70, 19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112, 16.07.1997 R.G. 37 EK I A.E. 81, 24.06.2011 R.G. 37 EK I A.E. 107 |
1. |
Bu
Yasa,“Kuzey Kıbrıs Eğitim Vakfı ve
Doğu Akdeniz Üniversitesi Kuruluş Yasası” olarak isimlendirilir. |
Tefsir
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
2. |
Bu Yasa’da metin başka türlü gerektirmedikçe: “Açık Öğretim”, bir diploma vermeyi amaçlayan ve radyo ve
televizyondan yararlanarak sürdürülen bir Yükseköğretimi anlatır. “Akademik Personel”, Üniversitede görevli Öğretim Üyeleri ve
Yardımcı Doçentten sonra gelen diğer akademik görevlileri anlatır. “Bakanlar Kurulu”, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Bakanlar
Kurulunu anlatır. “Bakanlık”, eğitim işlerini yürütmekle görevli Bakanlığı
anlatır. “Bölüm”, amaç, kapsam ve nitelik yönünden bir bütün
oluşturan, birbirini tamamlayan veya birbirine yakın ana bilim dallarından
oluşan; Fakültelerin ve Yüksekokulların eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve
uygulama birimini anlatır. “Cumhurbaşkanı”, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Cumhurbaşkanını
anlatır. “Devlet”, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Devletini
anlatır. “Doçent”, sırada Profesörden sonra gelen akademik
unvana sahip kişiyi anlatır. “Enstitü”, Üniversite ve Fakültelerde benzer ve ilgili
bilim dallarında Lisansüstü eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve uygulama
yapan bir Yükseköğretim kurumunu anlatır. “Fakülte”, yüksek düzeyde eğitim-öğretim, bilimsel
araştırma ve yayın yapan, kendisine birimler bağlanabilen bir Yükseköğretim
kurumunu anlatır. “Geçici Personel”, 1 bütçe yılını aşmayan geçici süreler için
tamamen geçici nitelikteki hizmetleri sürdürmek üzere, bu Yasa’daki esaslara
uygun olarak istihdam edilen ve işçi sayılmayan kişileri anlatır. “İşçi”, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde bu isim ve
statü altında tanımlanan kişileri anlatır. “Lisans”, en az 8 yarıyıllık bir programı kapsayan bir
Yükseköğretimi anlatır. “Lisansüstü”, yüksek lisans ve doktora eğitimini kapsayan
eğitimi anlatır. “Öğretim Üyeleri”,Üniversitede görevli Profesör, Doçent ve
Yardımcı Doçentleri anlatır. “Ön Lisans”, en az 4 yarıyıllık bir programı kapsayan bir
Yükseköğretimi anlatır. “Örgün Eğitim”, öğrencilerin, eğitim-öğretim süresince ve
uygulamalara devam etme zorunluluğunda oldukları bir eğitim-öğretim türünü
anlatır. “Profesör”, en yüksek düzeydeki akademik unvana sahip
kişiyi anlatır. “Sürekli Personel”, Üniversitedeki hizmetlerin gerektirdiği asil
ve sürekli görevlere atanan kişileri anlatır. “Sözleşmeli Personel”, bu Yasa’ya bağlı olarak belirli süreli ve
sözleşme ile çalıştırılan kişileri anlatır. “Üniversite”, bu Yasa ile
kurulan Doğu Akdeniz Üniversitesini anlatır. “Vakıf”, bu Yasa kapsamında ve Anayasanın 131’inci
maddesi dışında kurulan tüzel kişiliğe sahip kuruluşu anlatır. “Yardımcı Doçent”, doktora çalışmalarını başarı ile tamamlamış
ilk kademedeki akademik unvana sahip kişiyi anlatır. “Yaygın Eğitim”, toplumun her kesimine değişik alanlarda
mevcut bilgi ve beceri kazandırma amacı güden bir eğitim-öğretim türünü
anlatır. “Yüksekokul”, belirli bir mesleğe yönelik eğitim-öğretime
ağırlık veren bir Yükseköğretim kurumunu anlatır. “Yükseköğretim”, Milli Eğitim sistemi içinde, ortaöğretime
dayalı, en az 4 yarıyılı kapsayan her kademedeki eğitim-öğretimin tümünü
anlatır. |
Eğitim Vakfı’nın Kuruluşu ve Amacı |
3. |
(1) Bu Yasa ile tüzel kişiliğe ve bu Yasa çerçevesi içinde özerkliğe sahip olmak üzere “Kuzey Kıbrıs Eğitim Vakfı” adı ile bir vakıf kurulur. |
24.06.2011 R.G. 37 EK I A.E. 107 |
|
(2) Vakfın amacı; merkezi Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde olmak üzere, Yükseköğretime yönelik faaliyette bulunacak Üniversite ve diğer Yükseköğretim kurumları ile yükseköğretim dışında eğitim öğretim kurumları açmak, bu kurumlara bağlı olarak araştırma ve uygulama birimleri oluşturmak ve bu Yasa’nın öngördüğü diğer amaçları gerçekleştirmektir. |
Üniversitenin Kuruluşu ve Amacı |
4. |
(1) Vakfın amacına uygun olarak Kuzey Kıbrıs’ın ve Ortadoğu’nun yükseköğrenim gereklerine yönelik; araştırma ve standartlaşma çalışmalarında bulunan; sosyal, kültürel ve bilimsel ilişkilerin gelişmesine yardımcı olarak Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin dünya uygarlığı içinde saygın bir yer almasını ve bu amaçla çalışırken toplum yararına diğer doğal kazançların sağlanmasına yardımcı olan ve bu Yasanın öngördüğü diğer amaçları gerçekleştirmek üzere Doğu Akdeniz Üniversitesi kurulur. (2) Üniversitenin kuruluş ve işlevindeki amaçları Kıbrıs Türk Milli Eğitiminin genel amaç ve temel ilkeleri doğrultusunda: |
||
|
|
|
(A) |
Başta
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin ihtiyaçlarını karşılamak üzere, uluslararası
nitelikte ve çeşitli düzeyde ortaöğretime dayalı eğitim-öğretim, bilimsel
araştırma, üretim, yayın ve danışmanlık yapmak; |
|
|
|
(B) |
Kendi
ihtisas gücü ve maddi kaynaklarını kullanarak, milli eğitim politikası ve
kalkınma planlarının ilke ve hedefleri doğrultusunda, ülkenin ihtiyacı olan
dallarda ve sayıda insan gücü yetiştirmek; |
|
|
|
(C) |
Türk halkının yaşam düzeyini yükseltici ve
kamuoyunu aydınlatıcı bilim verilerini söz, yazı ve diğer araçlarla yaymak; |
|
|
|
(Ç) |
Halkın
türlü alanlarda eğitilmesini Örgün, Açık ve Yaygın Eğitimle sağlamak; |
|
|
|
(D) |
Ülkenin
bilimsel, kültürel, sosyal ve ekonomik yönlerden ilerlemesini ve gelişmesini
etkileyen sorunları ilgili kuruluşlarla işbirliği yaparak öğretim ve
araştırma konusu yapmak; sonuçlarını halkın yararına sunmak; kamu
kuruluşlarınca ve özel kuruluşlarca bir ücret karşılığı istenecek kalite
kontrol ve diğer inceleme ve araştırmaları yapmak ve sonucunu bir rapor
halinde ortaya koymak, yorumlar üretmek; |
|
|
|
(E) |
Eğitim
teknolojisi üretmek, geliştirmek, kullanmak ve yaymak; ve |
|
|
|
(F) |
Yükseköğretimin
uygulamalar yapılması ile ilgili eğitim-öğretim esaslarını geliştirmek; döner
sermaye işletmeleri kurmak; verimli çalıştırmak ve bu faaliyetlerin
geliştirilmesine ilişkin gerekli düzenlemeleri yapmaktır. |
Vakıf Yöneticiler Kurulunun Oluşumu ve Atanması |
5. |
(1) Vakıf Yöneticiler Kurulu, Vakfın ve Üniversitenin en yüksek karar organıdır ve 9 üyeden oluşur. (2) Vakıf Yöneticiler Kurulu Başkan ve üyeleri, Bakanlar Kurulunun önerisi üzerine Cumhurbaşkanınca 6 yıllık bir süre için atanırlar. (3) Süreleri biten üyelerin yeniden atanmaları mümkündür. Vakıf Yöneticiler Kurulunda boşalma vuku bulduğunda atanan üye, yerine atandığı üyenin süresini tamamlar. Boşalan üyeliklere en geç 1 ay içinde atama yapılır. Vakıf Yöneticiler Kurulu Başkan ve üyelerinin görevleri, atanma koşullarına uygun olarak, yazılı gerekçe gösterilmek kaydıyla herhangi bir zamanda sona erdirebilir. |
||
Vakıf Yöneticiler Kurulu Üyelerinin Nitelikleri |
6. |
(1) Vakıf Yöneticiler Kurulu üyeleri, eğitim-öğretim alanlarında, kurumların yönetim ve denetiminde, insan kaynaklarının veya yatırımlarının planlanmasında, hizmet içi eğitimde veya sanayide işgücü standartları ve değerlendirmesi alanlarında başarı ile çalışarak deneyim kazanmış ve/veya bu alanlarda travay, tez ve raporlar hazırlamış başarılı kişiler arasından seçilir. (2) Üyeler, Doğu Akdeniz Üniversitesinde veya Vakfın diğer bağlı kuruluşlarında ücretli veya ücretsiz görev alamazlar. |
||
Vakıf Yöneticiler Kurulu’nun Görev ve Yetkileri |
7. |
(1)
Vakıf Yöneticiler Kurulu,
Vakıf ile Üniversitenin ve Onu oluşturan birimlerin en yüksek düzeyde karar
organıdır. (2)
Vakıf Yöneticiler Kurulu,
karar ve ita yetkisini uygun gördüğü ölçüde ve sürelerle Rektöre ve Rektörün
önerisi ile Üniversiteyi oluşturan birimlerin yetkililerine devredebilir. (3)
Vakıf Yöneticiler
Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: |
||
|
|
|
(A) |
Üniversitenin
yönetim, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile ilgili tüzüklerini
yapmak; Üniversitedeki öğretim programlarının en üst düzeyde olmasını
sağlamak ve bu amaçla ileri ülkelerdeki benzeri Üniversitelerin
fonksiyonlarıyla kıyaslatmak ve farklılıkları saptamak suretiyle eğitimin
kalitesini geliştirme yöntemlerini ortaya çıkarmak; |
|
|
|
(B) |
Üniversitenin öğrenim ücretleri, bağışlar ve
diğer kaynaklardan sağlanan gelirlerini esas alarak yıllık bütçesini
düzenlemek, bütçe yılı içinde fasıllar arasında aktarma yapılmasına karar
vermek ve yıl sonunda kesin hesapları kabul etmek; |
|
|
|
(C) |
Üniversitenin
yabancı ve uluslararası kuruluşlarla ilgili anlaşmaları yapmak ve onaylamak; |
|
|
|
(Ç) |
Denetçilerin
raporlarını incelemek ve görüşleri ile birlikte Cumhurbaşkanına ve Bakanlar
Kuruluna sunmak; |
|
|
|
(D) |
Üniversite
Rektörünce hazırlanan yıllık faaliyet raporunu müzakere etmek ve karara
bağlamak; |
|
|
|
(E) |
Senatonun
önerisi ile Üniversite Rektörünü; Rektörün önerisi ile Fakülte Dekanları,
Enstitü ve Yüksekokul Müdürlerini atamak; |
|
|
|
(F) |
Rektörün
önerisi ile Üniversitenin Öğretim Üyelerinin atamalarını veya yükselmelerini
yapmak; |
|
|
|
(G) |
Eğitim
Vakfına ve Üniversiteye yurtiçinden ve dışından yapılacak her türlü taşınır
ve taşınmaz hibe ve yardımları kabul etmek ve bunlar üzerinde tasarrufta bulunmak; |
|
|
|
(Ğ) |
Vakıf
ve Üniversitenin araştırma ve geliştirme çalışmalarını etkili bir şekilde
yürütmek üzere gerektiği sayıda sözleşmeli Danışman ve Uzman istihdam etmek
veya görevlendirmek; |
|
|
|
(H) |
Üniversite
için gerekmesi halinde dış ülkelerden Yönetici ve öğretim üyeleri aramak;
bunların ücretleri, görev süre ve şartlarını içeren sözleşme esaslarını
saptamak; |
07.07.1992 R.G. 39 EK I A.E. 70 |
|
|
(I) |
Üniversite
öğretim ücretlerinin yıllık toplamını, yıllık asgari ücreti geçmemek kaydıyla
saptamak; ancak, yabancı uyruklu öğrenciler için bu miktar, yıllık öğretim
ücretinin 5 katına kadar artırılabilir. |
|
|
|
(İ) |
Vakıf
personeli ile Üniversitenin yönetsel ve akademik kadrolarını saptamak; bu
kadrolara atanacak personelin özlük hakları, görev ve sorumlulukları, atama
ve yükselmeleri ile disiplin işlemleri, yetkileri, hak ve yükümlülükleri,
aylık ve ödeneklerini düzenlemek üzere tüzük yapmak; |
|
|
|
(J) |
Üniversitenin
öğrenci ve Öğretim Üyelerinin daha üst düzeyde eğitim ve öğrenim görmelerini
sağlamak için burs ve nakdi yardımda bulunmak; |
|
|
|
(K) |
Bu yasa
gereklerine uygun olarak; kısa ve uzun vadeli planlarla, eğitim görecek
yabancı ve yerli öğrencilerin sayılarını ve yabancı öğrencileri cezbetmek ve
onların gereksinimlerini karşılamak için gereken önlemleri saptamak; |
|
|
|
(L) |
Nicelik
ve nitelik yönünden Fakülte ve Yüksekokulların kadrolarını saptamak; |
|
|
|
(M) |
Bina ve
tesisleri eğitim-öğretim amaçları için hazır bulundurmak, araç ve gereçleri
sağlamak ve bu konularda gelişme planları hazırlatarak finansmanı için
gerekli önlemleri almak; |
|
|
|
(N) |
Üniversitedeki
iş ve görevleri sürekli olarak izlettirerek başarının veya başarısızlığın
nedenlerini ve gerekli önlemleri saptamak; |
|
|
|
(O) |
Mezun
öğrencilerin, öngörülen düzeyde yetişip yetişmediklerini saptamak ve gerekli
önlemleri almak amacıyla araştırma yaptırmak; ve |
|
|
|
(Ö) |
Yabancı
üniversitelerle işbirliği anlaşmaları yapmak. |
|
|
(4)
Vakıf Yöneticiler Kurulu, mali konulardaki tüm
görev ve yetkilerini, Bakanlar Kurulundan geçen bütçe esasları çerçevesinde
kullanır. Bu çerçevede, bütçe dışı harcama yapılamaz ve taahhüde girilemez.
Tüm bütçe uygulamaları Sayıştay denetimine tabidir. |
||
Vakıf Yöneticiler Kurulunun Çalışma Esasları ve Sekreteryasının Kuruluşu |
8. |
Vakıf Yöneticiler
Kurulunun çalışma esasları, Sekreteryasının kuruluşu ve Başkan ve üyelerin
alacakları ödenek, Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir tüzükle düzenlenir. |
Denetleme Kurulunun Oluşumu |
9. |
(1) Denetleme Kurulu, Bakanlar Kurulunun önerisi üzerine Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Cumhurbaşkanınca 3 yıl süreyle atanan bir Başkan ve 2 üyeden oluşur. Süresi biten üyelerin yeniden atanmaları mümkündür. (2) Denetleme Kurulu Başkan ve üyeleri, eğitim-öğretim alanlarında, kurumların denetiminde ve bu denetimlerin belirli ölçülere göre yapılmasında, disiplin işlemlerinde, fon tahsislerinin verimli kullanımının saptanmasında, mali denetim konularında, genel yönetim, hukuk, bütçe uygulamaları alanlarında başarı ile hizmet vermiş kişiler arasından seçilir. (3) Üyeler, Doğu Akdeniz Üniversitesinde veya Vakfın diğer bağlı kuruluşlarında ücretli veya ücretsiz görev alamazlar. |
Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri |
10. |
Denetleme
Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır: (1) Vakfın ve Üniversitenin akademik faaliyetleri dışındaki çalışmalarının bu Yasa ve bu Yasaya uygun olarak çıkarılacak tüzük ve yönetmelik kurallarına uygunluklarını ve yapılacak harcamaları bütçe ve bunun uygulama esasları göz önünde tutularak denetlemek; (2) Eğitimle ilgili Bakanlığın isteği üzerine Vakıf Yöneticiler Kurulunun işlemlerine giren tüm konularda inceleme ve araştırma yaparak raporlar hazırlamak ve Bakanlığa sunmak; (3) Vakfın amaçlarına ulaşma yönündeki çalışmalarını değerlendiren yıllık rapor hazırlamak; ve (4) Yıllık denetleme ve değerlendirme raporlarını, Cumhurbaşkanına, Başbakana, eğitimle ilgili Bakanlığa ve Yöneticiler Kurulu Başkanına sunmaktır. |
Üniversite’nin Organları19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
11. |
Üniversite; Rektörlük, Senato, Üniversite
Yönetim Kurulu, Dekanlıklar, Fakülte Kurulları, Fakülte Yönetim Kurulları,
Enstitü Müdürlükleri, Yüksekokul Müdürlükleri ve Bölüm Başkanlıkları’ndan
oluşur. |
||
Rektörlük, Rektör ve Rektör Yardımcıları |
12. |
|
||
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
(1)
Rektörlük, Üniversitenin yürütme organı olup
Rektör, Rektör Yardımcıları ve Genel Sekreterden oluşur. Rektör, Üniversite
tüzel kişiliğinin temsilcisidir. |
||
|
|
(2)
Rektör, Senatonun önerisi ile Yöneticiler Kurulu
tarafından Üniversitenin içinden veya dışındaki Üniversite Profesörleri
arasından 5 yıllık süre için atanır. |
||
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
(3)
Rektör, Vakıf Yöneticiler Kurulun onayı ile Öğretim
Üyeleri arasından kendine en çok 5 Yardımcı seçer. Rektör Yardımcıları,
Rektörün göstereceği biçimde ona yardım ederler. Rektörün görevlendireceği
bir Rektör Yardımcısı, gaybubetinde kendisine vekalet eder. |
||
|
|
(4) Üniversite içinden yapılan atamalarda süresi
dolan Rektör yeniden bu göreve atanmadığı takdirde Üniversitedeki eski
görevine döner. |
||
|
|
(5)
Rektör, görevi süresince kamu hizmeti ile ilgili
hiçbir başka görev üstlenemez veya özel iş yapamaz. Seçimle iktisap edilen
bir kamu hizmetine adaylığı kesinlik kazandığı tarihte istifa etmesi
koşuldur. Ancak ülkenin yüksek yararları açısından gerekli olması halinde
Rektör, Cumhurbaşkanı tarafından kamu niteliğindeki özel bir görevde,
Rektörlük vasfını kaybetmeden, geçici bir süre için doğrudan
görevlendirilebilir. |
||
|
|
(6) Rektör, atama usulüne uygun olarak süresi
tamamlanmadan da Yöneticiler Kurulunca yazılı gerekçe gösterilmek kaydıyla,
görevden alınabilir. |
||
Rektörün Görev ve Yetkileri |
13. |
Rektörün
başlıca görev ve yetkileri şunlardır: (1) Üniversitenin, Vakıf Yöneticiler Kurulunun kararları uyarınca bir bütün olarak kuruluş ve çalışma amaçlarını gerçekleştirmek için yönetme yetkisini kullanmak; Senatoya plan, program, rapor ve karar suretleri hazırlatmak ve onaydan sonra uygulatmak ve bu Yasa ile belirlenen görevleri yerine getirmek; (2) Üniversite Öğretim Üyeleri ile diğer personeli denetlemek; (3) Üniversitenin kurum ve birimlerinin çalışma koşullarını, verimliliklerini, standartlarını, Akademik ve Yönetsel Personelin etkinliğini izlemek, denetlemek, özlük dosyalarını tutturmak, iş tanımlarına göre iş değerlendirmelerinin yapılmasını sağlamak; (4) Senato ve gerektiğinde diğer Üniversite Kurullarına başkanlık etmek, Üniversite Kurullarının önerilerini inceleyerek karara bağlamak, Üniversiteye bağlı kuruluşlar arasında düzenli çalışmayı sağlamak; (5) Her eğitim-öğretim yılı sonunda ve gerektiğinde Üniversitenin eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayım faaliyetleri hakkında Yönetim Kuruluna bilgi vermek; (6) Senatonun görüş ve önerilerini aldıktan sonra Üniversitenin yatırım programlarını, bütçesini ve kadro ihtiyaçlarını hazırlayıp Yönetim Kuruluna sunmak; |
||
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
(7) Gerekli gördüğü hallerde, Üniversiteyi
oluşturan birimlerde görevli Akademik ve diğer personelin bulunduğu hizmet
sınıfı içinde görev yerlerini değiştirmek veya bunlara yeni görevler vermek. |
||
|
|
(8) Yönetim
Kurulu toplantılarını oy kullanmamak kaydıyla katılmak; ve |
||
|
|
(9) Bu Yasa ile kendisine verilen diğer görevleri yapmak. |
||
Senatonun Oluşumu ve Toplanma Şekilleri |
14. |
|
||
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
(1) |
Senato, Rektörün başkanlığında Rektör
Yardımcıları, Dekanlar, Fakültelere bağlı Bölüm Başkanları, Üniversiteye
bağlı Enstitü ve Okul Müdürleri, Profesörlerin kendi aralarından seçecekleri
3; Doçentlerin kendi aralarından seçecekleri 2; Yardımcı Doçentlerin kendi
aralarından seçecekleri 1 ve Öğretim Görevlilerinin kendi aralarından seçecekleri
1 temsilciden oluşur. |
|
|
|
(2) |
Senato, her eğitim-öğretim yarıyılı başında ve
sonunda olmak üzere yılda en az 4 defa ve Rektörün gerekli gördüğü hallerde
toplanır. |
|
|
|
(3) |
Senato, üyelerinin üçte birinin
imzalı dileği halinde de olağanüstü toplantıya çağrılabilir. |
|
Üniversite Yönetim Kurulunun Oluşumu ve Toplanma Şekilleri19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
14A. |
(1) Üniversite Yönetim Kurulu, Üniversitenin yönetiminde Rektöre yardımcı bir organdır ve Rektörün başkanlığında, Rektör Yardımcıları, Genel Sekreter, Dekanlar, Enstitü ve Okul Müdürlerinden oluşur. (2) Üniversite Yönetim Kurulu, Rektörün çağrısı ile toplanır. |
||
Senatonun Görevleri |
15. |
Senato,
Üniversitenin akademik organı olup aşağıdaki görevleri yapar: (1) Vakıf Yöneticiler Kurulunun bu Yasada belirtilen görevleri çerçevesinde, Üniversitenin eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerinin esaslarına ilişkin konularda, Rektörlükçe veya Senatoca oluşturulan çalışma grupları tarafından hazırlanan akademik plan-program, rapor ve diğer benzeri karar önerilerini görüşmek ve karar oluşturmak ve bu kararları Rektör eliyle Vakıf Yöneticiler Kurulunun onayına sunmak; (2) Vakıf Yöneticiler Kurulunun onayından geçip Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girecek olan Üniversite veya Üniversitenin birimleri ve kadrolar ile ilgili tüzük ve yönetmelikleri hazırlamak; (3) Üniversitenin yıllık eğitim-öğretim programı ve takvimini inceleyerek karara bağlamak; (4) Bir sınava bağlı olmayan fahri akademik unvanlar verilmesi konusunda Vakıf Yöneticiler Kuruluna öneride bulunmak; (5) Fakülte Kurulları ile Üniversiteye bağlı Enstitü ve Yüksekokul Kurullarının kararlarına yapılacak itirazları inceleyerek karara bağlamak; ve (6) Bu yasa ile Rektörce kendisine verilen diğer görevleri yapmak. |
||
Üniversite Yönetim Kurulu’nun Görevleri19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
15A. |
Üniversite
Yönetim Kurulu aşağıdaki görevleri yerine getirir: (1) Üniversitenin faaliyetleri ile ilgili plan ve programları hazırlar; (2) Üniversite birimlerinin önerilerini de dikkate alarak bütçe tasarılarını hazırlar; (3) Onaylanan bütçe ödeneklerinin akademik birimler arasında dağıtımını yapar; (4) Akademik ve Yönetsel Personelin Özlük Komitesi olarak görev yapar veya bu konuda görev yapacak komite veya komiteler oluşturur; ve (5) Rektörün getireceği diğer konularda öneriler hazırlar. |
||
Dekan, Atanması ve Görevden Alınması
|
16. |
(1) Dekan, Fakültenin ve birimlerin yöneticisi ve temsilcisidir. (2) Dekan, Fakülte Kurulunun görüşleri de alınarak Rektörün Üniversite içinden veya dışından önereceği adaylar arasından, Vakıf Yöneticiler Kurulunca 3 yıllık süre için atanır. (3) Süresi biten Dekan yeniden atanabilir. |
||
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
(4) Dekan, kendisine çalışmalarında yardımcı olmak üzere, Akademik Personel arasından en çok 3 yıl için, en çok 2 Dekan Yardımcısı seçer. (5) Dekan, Rektörün yazılı gerekçesi üzerine, süresi tamamlanmadan, Vakıf Yöneticiler Kurulunca görevden alınabilir. |
||
Fakülte Kurulunun Oluşumu ve Toplanma Şekilleri |
17. |
|
|
|
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
(1) |
Fakülte Kurulu, Dekanın başkanlığında, Dekan
Yardımcıları, Fakültenin Bölüm Başkanları, Profesörlerin kendi aralarından
seçecekleri 3; Doçentlerin kendi aralarından seçecekleri 2; Yardımcı
Doçentlerin kendi aralarından seçecekleri 1 ve Öğretim Görevlilerinin kendi
aralarından seçecekleri 1 temsilciden oluşur. |
|
|
|
(2) |
Fakülte Kurulu normal olarak her
yarıyıl başında ve sonunda olmak üzere yılda en az 4 defa ve Dekanın gerekli
gördüğü hallerde toplanır. |
|
|
|
(3) |
Fakülte Kurulu, Kurul üyelerinin
üçte birinin imzalı dileği ile de olağanüstü toplantıya çağrılabilir. |
|
Fakülte Yönetim Kurulunun Oluşumu ve Toplanma Şekilleri19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
17A. |
(1) Fakülte Yönetim Kurulu, Fakültenin yönetiminde Dekana yardımcı bir organdır ve Dekanın Başkanlığında Dekan Yardımcıları ve Bölüm Başkanlarından oluşur. (2) Fakülte Yönetim Kurulu Dekanın çağrısı ile toplanır. |
||
Fakülte Kurulunun Görev ve Yetkileri |
18. |
Fakülte
Kurulu akademik bir organ olup, görev ve yetkileri şunlardır: (1) Fakültenin, eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayım faaliyetlerinin planlanmasının, programa bağlanmasının ve uygulanmasının sağlanmasında Dekana görüş bildirmek, sunulan önerilere ilişkin karar oluşturmak; |
||
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
|
Öğrencilerin kabulü ve okuldan çıkarılmaları
ile eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin işlemler hakkında karar vermek; |
|
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
|
Bu Yasa ile Dekanca kendisine
verilen diğer görevleri yapmak. |
|
Fakülte Yönetim Kurulunun Görevleri ve Yetkileri19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
18A. |
Fakülte
Yönetim Kurulu aşağıdaki görevleri yerine getirir: (1) Fakülte’nin faaliyetleriyle ilgili plan ve programları hazırlar; (2) Rektörlüğe sunulmak üzere Fakültenin yatırım programları ve bütçe tasarılarını hazırlar; ve (3) Dekanın Fakülte yönetimi ile ilgili olarak getireceği konularda öneriler hazırlar. |
||
Dekanın Görev ve Yetkileri |
19. |
Dekanın
görev ve yetkileri şunlardır: (1) Fakülte Kurullarına başkanlık etmek ve Fakülte birimleri arasında düzenli çalışmayı sağlamak; (2) Her öğretim yarıyılı sonunda veya istendiğinde Fakültenin genel durumu ve işleyişi hakkında Rektöre rapor vermek; (3) Fakültenin ödenek ve kadro ihtiyaçlarını gerekçesi ile birlikte Rektörlüğe bildirmek; (4) Fakülte birimleri ve her düzeydeki personel üzerinde genel gözetim ve denetim görevini yapmak; ve (5) Bu Yasa ile Rektörce kendisine verilen diğer görevleri yapmak. |
||
Bölüm Kurulunun Oluşumu ve Toplanma Şekilleri |
20. |
|
|
|
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
(1) |
Bölüm Kurulu, Bölüm Başkanı’nın başkanlığında,
Bölümün tüm Akademik Personelinden oluşur. |
|
|
|
(2) |
Bölüm Kurulu her yarıyılda en az
3 defa ve Bölüm Başkanının gerekli gördüğü hallerde toplanır. |
|
|
|
(3) |
Bölüm Kurulu, üyelerinin üçte
birinin imzalı dileği ile olağanüstü toplantıya çağrılabilir. |
|
Bölüm Kurulunun Görevleri |
21. |
Bölüm
Kurulunun görevleri şunlardır: (1) Bölümün eğitim-öğretim, bilimsel araştırma, yayın ve döner sermaye faaliyetlerinin saptanması ve bu faaliyetlerle ilgili esasların planlanması ve programa bağlanması hususlarında karar oluşturmak; (2) Bölümün yatırım ve bütçe tasarılarını hazırlamak; (3) Bölüm Başkanının, Bölümün yönetimi ile ilgili getireceği konularda görüş bildirmek; ve (4) Bu yasa ile Bölüm Başkanınca kendisine verilen diğer görevleri yapmak. |
||
Bölüm Başkanının Atanması ve Görevden Alınması |
22. |
(1) |
Bölüm
Başkanı, Fakültenin veya Yüksekokulların eğitim-öğretim, bilimsel araştırma
ve uygulama biriminin başkanıdır. |
|
|
|
(2) |
Bölüm Başkanları Fakülte
Dekanının önerisi ve Rektörün uygun görmesi halinde Bölüm Kurulunun görüşleri
ile 3 yıl için atanır. |
|
|
|
(3) |
Bölüm Başkanı olabilmek için en
az Yardımcı Doçent olmak şarttır. |
|
|
|
(4) |
Süresi biten Bölüm Başkanı yeniden atanabilir. |
|
|
|
(5) |
Bölüm Başkanı süresi bitmeden atanmasındaki
usule uygun olarak görevinden alınabilir. |
|
Bölüm Başkanının Görev ve Sorumlulukları |
23. |
Bölüm
Başkanının görev ve yetkileri şunlardır: (1) Bölüm Kuruluna Başkanlık etmek; (2) Eğitim-öğretim işlerini düzenlemek; (3) Bölüm ihtiyaçlarını saptamak ve Dekana duyurmak; (4) Bölümünde görevli personelin görevlerini en iyi şekilde yapmalarını sağlamak; (5) Diğer Bölümlerle işbirliği yapmak; ve (6) bu Yasa ile Dekanca kendisine verilen diğer görevleri yapmak. |
||
Enstitüler ve Yüksek Okulların Oluşumu ve Çalışma Esasları |
24. |
(1) |
Lisansüstü eğitim-öğretim, bilimsel araştırma
ve uygulama yapan Enstitüler ile Yüksekokullar, Rektörlükçe görevlendirilen
çalışma grubu raporlarının Senatoca görüşülüp değerlendirilmesinden sonra
Devlet Planlama Örgütünün görüş ve kalkınma planları amaçları dikkate
alınarak Vakıf Yöneticiler Kurulu Kararı ile kurulurlar. Vakıf Yöneticiler
Kurulu bu konudaki kararlarını Bakanlar Kuruluna onaylattıktan sonra Vakıf
bütçesi çerçevesinde yürürlüğe koyar. |
|
|
|
(2) |
Enstitü
ve Yüksekokullar, Senatoca hazırlanan tüzüklerin Vakıf Yöneticiler Kurulunca
yürürlüğe konması ile yaratılan kurallar uyarınca çalışırlar. |
|
Hazırlık Okulu, Oluşumu ve Çalışma Esasları |
25. |
(1) Üniversiteye giriş hakkı kazanan ve İngiliz dili ile, bilgi bakımından Üniversitedeki öğretimi takip edebilecek düzeyde bulunmayan öğrencilere gerekli eğitimi yapmak üzere bir Hazırlık Okulu kurulur. (2) Bu Okulun işleyişi, programları, süresi, öğrenci kabul koşulları ve öğrenci başarısının saptanmasına ilişkin esaslar bir tüzükle düzenlenir. |
||
Üniversite Akademik Personeli Kadro Tüzüğü, Maaşları ve Özlük Hakları |
26. |
|
|
|
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
(1) |
Üniversite Akademik Personeli, tam zamanlı
görev yapan tüm Akademik Personel’den oluşur. |
|
|
|
(2) |
Üniversite
ve bağlı birimlerin eğitim ve öğretim görevlerini yerine getirmek üzere
akademik kadroların miktar ve nitelikleri Bakanlar Kurulunca çıkarılacak
Üniversite kadro tüzükleri ile belirlenir. Bu tüzüklerde Akademik Personelin
nitelik, unvan ve görev, yetki ve sorumlulukları, aylık ve ödenekleri, özlük
hakları, emeklilik hakları, atama ve yükselmeleri, mevkilerin unvan ve
dereceleri ile unvan değiştirme koşulları, başka üniversitede kazanılan unvanların
geçerliliği, unvanların korunması, Öğretim Yardımcıları ile yabancı uyruklu
Akademik Personelin sözleşmeli olarak görevlendirilmeleri, Akademik
Personelin iş değerlendirme ile iş tanımları için kurallar yer alır ve diğer
özlük hakları düzenlenir. |
|
|
|
(3) |
Kadro
tüzükleri Senatonun görüşleri alınarak Rektörlükçe hazırlanır ve Vakıf
Yöneticiler Kurulunca Bakanlar Kuruluna havale edilir. |
|
|
|
(4) |
Tüzüklerde,
Üniversitenin yabancı öğrenci cezbedeceği göz önünde tutulur ve normları
ileri üniversiteler düzeyine bakılarak saptanır. |
|
19.11.1992 R.G. 58 EK I A.E. 112 |
|
(5) |
|
|
Üniversite İdari Personelinin KadroTüzüğü ve Özlük İşleri |
27. |
Üniversitedeki yönetsel hizmetler, Sürekli Personel, Geçici Personel, Sözleşmeli Personel ve İşçiler eliyle yürütülür. (1) Bu Personelin kadro sayısı, nitelikleri, görev, yetki ve sorumlulukları ve hizmetin özelliklerine göre göreve alınma koşulları, iş değerlendirme ve iş tanımları, disiplin işlemleri, atama, yükselme ve yer değiştirmeleri, emeklilik hakları, görevi sona erdirme, maaş, ücret ve diğer özlük hakları bu Yasa uyarınca Rektörlüğün hazırlayacağı ve Vakıf Yöneticiler Kurulun onaylayacağı tüzüklerle düzenlenir. Bu amaçla bir de sicil yönetmeliği yapılır. (2) Akademik Personelin Özlük İşleri Komitesi, bu madde kapsamındaki Personelin de Özlük İşleri Komitesidir. |
|
Öğretim ve Programlar |
28. |
(1) |
Üniversitede, program özelliklerine ve
ihtiyaçlarına göre yapılan eğitim-öğretim, Üniversiteye kabul ve verilen
diplomalarla ilgili esaslar Vakıf Yöneticiler Kurulunca yapılacak “Öğretim ve
Sınav Tüzüğü”nde belirtilir. |
|
|
(2) |
Öğretim
programlarının hazırlanmasında yerel ihtiyaçlar ve sanayileşmiş ülkelerdeki
tanınmış üniversitelerde öngörülen ilkeler dikkate alınır. |
|
|
(3) |
Ara
insan gücü yetiştirilmesine ilişkin programların dörtte biri endüstride
uygulamalara yönelik olacak biçimde düzenlenir. |
|
|
(4) |
Programlar,
yarıyıl esasına göre düzenlenir, ders ve sınav günleri toplamı her yarı yıl
için 80 günden az olamaz; ancak yoğun yaz programları bu kuralın dışındadır. |
|
|
(5) |
Üniversitede
ihtiyaç duyulan alanlarda, ortaöğretime dayalı 2 yıllık programlar da
uygulanabilir. |
|
|
(6) |
Üniversitede Örgün, Açık ve Yaygın Öğretim
yöntemleri ile her türlü eğitim-öğretim yapılabilir. |
Öğretim Dili24.06.2011 R.G. 37 EK I A.E. 107 |
29. |
Üniversitede öğretim dili İngilizce’dir. Ancak Vakıf
Yöneticiler Kurulu tarafından belirlenen program veya programlar ve/veya
dersler, Yükseköğretim Planlama, Denetleme, Akreditasyon ve Koordinasyon
Kurulu’nun (YÖDAK) onayı halinde, Türk dilinde ve/veya başka geçerli bir
dilde de yürütülebilir. |
|
Üniversitede Öğretimin Paralı Oluşu |
30. |
Üniversitede
öğretim paralıdır. Öğrencilerden alınacak öğrenim, sınav ve kayıt ücretleri
her ders yılı başından en az 3 ay önce Vakıf Yöneticiler Kurulunca saptanır
ve ilan edilir. |
|
Öğrenci Kapasitesi |
31. |
(1) |
Her yıl Üniversitenin çeşitli Bölümlerine
alınacak öğrenci sayısının, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarına
tahsis edilecek bölümü Devlet Planlama Örgütü insan gücü ihtiyaçlarına
ilişkin görüşü alınarak Vakıf Yöneticiler Kurulunun kararı ile belirlenir. |
|
|
(2) |
Üniversitenin
olanakları dikkate alınarak, her yıl Üçüncü ülkelerden gelecek öğrenciler
için belirli kontenjan ayrılır. |
Üniversiteye Öğrenci Kabul Koşulları |
32. |
Üniversiteye
kabul edilebilmek için: (1) Lise veya dengi bir ortaöğretim kurumundan mezun olmak; (2) Üniversite tarafından düzenlenen giriş sınavında başarılı olmak; yapılacak İngilizce yeterlilik sınavını başaramadığı takdirde, 1 öğretim yılı süreyle devam edeceği Hazırlık Okulunu başarı ile tamamlamış olmak; ve (3) Üniversiteye, diğer Yükseköğretim kurumlarında kayıtlı veya kayıt yaptırma hakkına sahip olan öğrencilerin yatay geçişlerinin koşulları, Öğretim ve Sınav Tüzüğünde belirlenir. |
Vakfın Gelir Kaynakları |
33. |
Vakfın gelir kaynakları şunlardır: (1) Vakfın taşınır ve taşınmaz mallarından veya Vakfa tahsis edilen mallardan elde edilen gelirler; (2) Her düzeyde öğrenim gören öğrencilerden alınacak ücretler; (3) Üniversitenin çalışmalarından ve yayınlarından elde edilecek gelirler; (4) Vakıf Yöneticiler Kurulunca şartları kabul edilmek üzere Vakfa yapılacak bağış ve vasiyetlerle ilgili gelirler; (5) Üniversitenin sahip olacağı tahvil, bono, diğer menkul sermayelerinden elde edeceği gelirler; (6) Devletçe bu maksat için kurulacak fonlardan sağlanacak gelirler; ve (7) Döner sermaye çalışmalarından elde edilecek gelirler. |
Vakfa Yapılacak Yardımlara Uygulanacak Muafiyet |
34. |
|
16.07.1997 R.G. 37 EK I A.E. 81, 51/1995, Fasıl 96, 14/1959, 67/1963, 16/1971, 31/1976, 18/1979, 47/1984, 48/1989, 6/1992
|
|
(1)
Vakfın ve Üniversite’nin gelirleri ile
ihtiyaçlarının satın alınmasındaki ödemeler; resim, harç, fon ve gümrük
vergileri gibi, her türlü vergiden muaf tutulur. Ancak Üniversite, yerel yönetimlere, taşınmaz mal vergisi hariç, Belediyeler Yasası ve Yollar ve Binalar Düzenleme Yasası kuralları uyarınca, ödenmesi gereken her türlü vergi, resim ve harcı öder. |
|
|
(2) Gerçek
ve tüzel kişilerin Vakfa yapacağı her türlü mali yardımlar Gelir vergisi
Yasası hükümlerine göre yıllık beyanname ile bildirilecek gelirden ve
kurumlar kazancından indirilir. |
Bütçeye Devlet Katkısı |
35. |
Vakfın bütçesine, genel giderlerin
karşılanamadığı hallerde Bakanlar Kurulu kararıyla Devlet katkısı yapılır. |
Geçici Madde |
1. |
(1) |
Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Vakıf Yöneticiler Kurulu oluşturulup göreve
başlayınca Vakfa bağlanmış olur ve Yönetim Kurulu yerine, bu Yasadaki yetki
ve görevlerle Vakıf Yöneticiler Kurulu geçer. |
|
|
(2) |
Vakıf Yöneticiler
Kurulu bu Yasa uyarınca gerekli hazırlıkları yapıp Üniversite ve Yüksekokul
olarak bölümleme işlerini bitirince, Yüksek Teknoloji Enstitüsü tüm
personeli, özlük hakları ve öğrencileri ile Doğu Akdeniz Üniversitesi ile
bütünleşir, öğrencileri Doğu Akdeniz Üniversitesinin öğrencileri sayılır ve
tüm mal varlığı Doğu Akdeniz Üniversitesine devredilir. |
|
|
(3) |
Yüksek Teknoloji
Enstitüsü öğrencilerinin paralel geçişle intibakları, müktesep hakları
korunarak Senatoca yapılır. |
|
|
(4) |
Yüksek Teknoloji Enstitüsünün,
tüm personeli, özlük hakları saklı kalmak; ve - 3 yıllık kıdemi olan Öğretim Görevlisi Yardımcıları,
Öğretim Görevlisi kadrosuna; - 3 yıllık kıdemi olan Öğretim Görevlileri, Kıdemli
Öğretim Görevlisi Kadrosuna; - 3 yıllık kıdemi olan kıdemli Öğretim Görevlisi
olanlardan, Doktora unvanına sahip olanlar, Yardımcı Doçent kadrosuna; Rektörün önerisi, Senatonun onayı ile Vakıf
Yöneticiler Kurulunun hazırlayacağı bir tüzüğe uygun olarak Doğu Akdeniz
Üniversitesine aktarılır. |
|
|
(5) |
Bu Yasa yürürlüğe girdikten sonra Doğu Akdeniz
Üniversitesine yapılacak atamalarda, müktesep hakları korunarak, Yüksek
Teknoloji Enstitüsü Teknik ve Ortak Hizmetler Personeline öncelik tanınır.
Doğu Akdeniz Üniversitesinde Kamu Personeli olarak çalışmak istemeyen
personel Yüksek Teknoloji Enstitüsü Kuruluş Yasası bir kararname ile
yürürlükten kaldırılıncaya kadar tercih haklarını kullanabilirler. Bu şekilde
tercih hakkını kullanan personel, Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından uygun
kadrolara atanıncaya kadar, Devlet Personel Dairesi tarafından ihtiyaca göre
Bakanlıklara bağlı kurumlarda görevlendirilirler. |
|
|
(6) |
Bütünleşme
sonunda, işlemlerin tamamlanmış olması ile Yüksek Teknoloji Enstitüsü
(Kuruluş) Yasası, Resmi Gazetede ilan edilecek bir kararname ile yürürlükten
kaldırılır. |
Geçici Madde |
2. |
Vakıf Yöneticiler Kurulunun ilk iki ve dördüncü
yılın sonunda kura ile saptanan üçer üyesinin görev süresi 6 yılı
tamamlamadan sona erer. |
|
Geçici Madde |
3. |
İlk
uygulamada Rektör, Dekan, Okul Müdürleri ve Bölüm Başkanlarının atanmaları
Vakıf Yöneticiler Kurulunca doğrudan yapılır. |
|
Geçici Madde Borçların Silinmesi16.07.1997 R.G. 37 EK I A.E. 81 |
4. |
7 Temmuz 1997
tarihinden önce Üniversite’nin yerel yönetimlere olan alt yapı ve bina
inşaatlarına ilişkin gerekli izinlerden doğan borçları silinir. |
Hazırlanan Tüzüklerin Yürürlüğe Girmesi |
36. |
Hazırlanan tüzükler, Resmi Gazetede
yayınlandığı tarihten başlayarak yürürlüğe girer. |
Yürütme Yetkisi |
37. |
Bu
Yasayı, eğitim işlerinden sorumlu Bakan yürütür. |
Yürürlüğe Giriş |
38. |
Bu
Yasa, Resmi Gazetede yayınlandığı tarihten başlayarak yürürlüğe girer. |