Ders Türleri
|
2.
|
(1)
|
Doğu
Akdeniz Üniversitesinin 4-yıllık programlarında eğitim gören öğrencilerine 6
türde ders verilir.
· Üniversite zorunlu dersleri
· Fakülte temel dersleri
· Alan temel (zorunlu) dersleri
·
Alan
seçmeli dersleri
·
Üniversite
seçmeli dersleri
·
Serbest
seçmeli dersler
·
|
|
|
(2)
|
Üniversite
Zorunlu Dersleri
a) Bazı istisnalar dışında
Üniveritenin tüm öğrencileri tarafından
alınması zorunlu olan derslerdir:
·
İngilizce
iletişim
(Toplam 2 ders 6 kredi)
·
Türkçe
(Sadece 3. Ülke uyruklu öğrenciler için)
(Toplam 1 ders 2 kredi)
·
Türk
İnkılap Tarihi (Sadece TC ve KKTC uyruklu öğrenciler için)
(Toplam 1 ders, 2 kredi)
·
Bilgisayar
(Toplam 1 ders, 3 kredi)
b) Üniversite Zorunlu Derslerinin
değişik alanlardan gelen öğrencilere verilmek üzere tasarlanmış değişik
uyarlamalarını açmak esastır. Örneğin sosyal bilimler veya mühendislik
ağırlıklı bölümlerden gelen öğrenciler için benzer içerikli ama farklı zorluk
derecesine sahip iki farklı bilgisayar dersi açılabilir.
|
|
|
(3)
|
Fakülte
Temel Dersleri:
Fakülte Temel Dersleri bir Fakülte
veya Okulun tüm öğrencilerine verilen ortak derslerdir. Bu dersler Sanat ve
Beşeri Bilimler ile Sosyal Bilimler/Davranış Bilimleri kategorilerinden
seçilmiş dersler olabileceği gibi, Matematik, Fiziksel/Doğal Bilimlerden
ilave dersler veya aynı fakülte içindeki değişik alanlardan gelen öğrenciler
için ortak bir temel ve kültür oluşturacağına inanılan başka dersler
olabilir. Alan olarak birbiri ile örtüşmeyen programların bulunduğu
fakültelerde (Fen ve Edebiyat Fakültesi gibi) farklı program grupları için
farklı Fakülte Temel Dersleri bulunabilir.
|
|
|
(4)
|
Alan
Temel Dersleri (Area Core Courses (AC)):
Alan
Temel Dersleri bir programın gerektirdiği alana özgü ana derslerdir. Bu
dersler sadece programdan sorumlu Bölümün açtığı derslerden oluşmaz. Örneğin
bir mühendislik programındaki ileri düzey matematik dersleri alan temel dersi
olarak kabul edilebilir.
|
|
|
(5)
|
Alan
Seçmeli Dersleri (Area Elective Courses)
a) Alan seçmeli dersleri öğrencinin
takip ettiği programın gerektirdiği alan veya alanlarda açılan ve Bölümü
tarafından uygun bulunan derslerden
oluşur.
b) Bir program için en az 4 Alan
Seçmeli Dersi önerilir. Özellikle kaynakların elvermesi durumunda
müfredattaki Alan Seçmeli Derslerinin sayısı
çoğaltılabilir.
c) Bir programda Alan Seçmeli Dersler
en erken 5. dönemden (3. yıl) itibaren
yer alır.
|
|
|
(6)
|
Üniversite
Seçmeli Dersleri (University Elective Courses)
a) Üniversite Seçmeli Dersleri
öğrencilerin kendi iradeleri ile seçerek alabilecekleri alan dışı derslerdir.
b) Üniversite Seçmeli Dersleri
özellikle sanat ve beşeri bilimler, sosyal ve davranış bilimleri, bilim ve
teknoloji kültürü, dil, yabancı dil konularında
veya çevre gibi küresel veya yerel duyarlılık gerektiren güncel konularda
öğrencilerimizin bilinçli ve iyi eğitim almış bireyler olmalarına yardımcı
olmayı hedefler.
c) Mevcut herhangi bir programın öğrencilerine
zorunlu olarak verilen bir ders b) maddesindeki amaçlara hizmet etmesi koşulu
ile başka programlara kayıtlı öğrencilere Üniversite Seçmeli Ders olarak
verilebilir.
d)
Her
programda her birinin kredisi 3’ten az olmamak koşulu ile en az 3 Üniversite
Seçmeli ders bulunur.
e)
Üniversite
Seçmeli Dersler olabildiğince 3. Dönemden (2. yıldan) itibaren verilir.
|
|
|
(7)
|
Serbest
Seçmeli Dersler (Free Electives)
(a) Serbest Seçmeli Dersler
öğrencilerin Üniversite Seçmeli Derslerden veya Alan Seçmeli Derslerden
seçerek alabileceği derslerdir.
(b) Bir programda en az 3 Üniversite
Seçmeli Ders koşulu sağlanması koşulu ile istenilen sayıda Serbest Seçmeli
Ders yer alabilir.
|
Ders Tanımları
(Ders Katalog Bilgileri)
|
3.
|
(1)
|
Doğu
Akdeniz Üniversitesinde verilen tüm derslerin katalog tanımı şu bilgilerden
oluşur:
·
Ders
kodu
·
Ders
adı
·
Ders
içeriği
·
Ders
kredisi
·
Dersin
ön koşulları
·
Dersin
türü
·
Dersin
verildiği dil
·
Anahtar
kelimeler
|
Ders Kodları
|
4.
|
(1)
|
Harf
ve sayılardan oluşan 7 basamaklı bir ders kodlama sistemi kullanılır.
|
|
|
(2)
|
İlk 4
basamak İngilizce alfabeden seçilmiş büyük harflerden oluşur ve “dersin alan
kodu” olarak adlandırılır. Bu kısım özünde dersi veren bölümün kolayca
anlaşılmasını sağlayacak olan bir kısaltmadır. İlke olarak, bir bölüm
tarafından verilen tüm derslerin aynı alan kodunu kullanması beklenir;
alt-disiplin tabanlı alan kodlarından özenle kaçınılır. İstisnalar sadece bir
dersin özünde ait olması gereken bölümün DAÜ’de bulunmaması ile ve farklılığı
tartışmasız kabul edilebilir biyoloji, felsefe, sosyoloji vb. gibi alanlarla
sınırlıdır. Hiçbir bölüm, başka bir bölüm veya altındaki alanların alan
kodunu kullanarak ders açamaz.
|
|
|
(3)
|
Ders
kodunun son 3 basamağı rakamlardan oluşur ve “dersin sayısal kodu” olarak
adlandırılır.
a) Dersin sayısal kodunun ilk basamağı
dersin seviyesi ile ilgili olup bir dersin ana müfredat programı içindeki
yılına işaret eder. Buna göre birinci yıl (freshmen) dersleri 1, ikinci yıl
(sophomore) dersleri 2, üçüncü yıl (junior) dersleri 3 ve 4. yıl (senior)
dersleri 4 ile başlar. Seçmeli derslerle bazı Üniversite Zorunlu Dersleri bu
kuralın dışına çıkabilir: bütün Üniversite Seçmeli Derslerinin sayısal
kodlarının 2, Alan Seçmeli Derslerinin sayısal kodlarının ise 3 veya 4 ile
başlaması beklenir.
b) Dersin sayısal kodunun 2. ve 3.
basamakları serbestçe kullanılabilir. Ancak Bölümler bu iki basamağın
kullanımı için derslerin doğası veya alanı gibi özelliklerini dikkate alan
bir sistem geliştirebilirler. Bunun yanında son basamağın, Güz Döneminde
verilen dersler için tek, Bahar Döneminde verilen dersler için çift
sayılardan oluşması önerilir.
|
|
|
(4)
|
Ders
kodunda 2 veya 3 basamaklı alan kodu bulunan mevcut dersler dışında alan kodu ile sayısal kod arasında boşluk
bırakılmaz.
|
Ders Adları
|
5.
|
(1)
|
Her
ders için ayrı ayrı olmak üzere en çok 60 basamaktan oluşan bir ders adı
verilir. Bir öğrencinin not çizelgesindeki (transcript) herhangi bir dersin
adı, o dersin verildiği dilde yazılır.
|
|
|
(2)
|
Ortak
ders adı olan, birbirinden ders adının sonundaki I, II, III gibi rakamlarla
ayrılan ve konu açısından birbirinin devamı niteliğinde olan ve “sıralı ders”
olarak sınıflandırılan ders adlarından kaçınılır. Zorunlu hallerde bu
derslerin ortak adı ile Latin harfleriyle yazılmış sırası arasına çizgi
konur.
|
|
|
(3)
|
Ders
adlarında ayrıntıdan veya sıradışılıktan kaçınılır ve ders adları
olabildiğince Üniversitelerde yaygın olarak kullanılan adlardan seçilir.
|
|
|
(4)
|
Özünde
not çizelgelerinde kullanılmak üzere her derse bir de “Not Çizelgesi Adı
(Kısa Ad)” verilir. Not çizelgesi adının 30 basamaktan fazla olmaması
gerekir. Ders adının 30 basamaktan az olduğu durumlarda ders adı ile not
çizelgesi adı aynı olur.
|
Ders İçerikleri
|
6.
|
(1)
|
Bu bölüm
derste işlenen konuların yanında kısaca dersin temel amacı ile bu dersi
almakla elde edilecek olan kazanım ve deneyimleri içerir.
|
|
|
(2)
|
Ders
içeriklerinin toplam uzunluğunun 2000 basamağı geçmemesi gerekir.
|
|
|
(3)
|
Farklı
dillerde uyarlamaları olan dersler dışında bir dersin içeriği başka bir
dersin içeriği ile aynı veya benzer olamaz. Asgari örtüşmenin zorunlu olduğu
haller için detaylı gerekçe istenir. Mesleki eğitim veren 2 veya 3 yıllık
programların uygulama ağırlıklı dersleri bu kapsam dışında kalabilir.
|
Ders Kredileri
|
7.
|
(1)
|
Derslerin
kredisi, değişik ağırlıkları olan ders, laboratuvar, stüdyo ve problem saati
(tutorial) bileşenlerinden oluşur ve hesaplama için haftalık ders programları
temel alınır. Bir dersin kredisi aşağıda verilen denkleme göre hesaplanır:
Kredi =
ders saatleri + ½ (laboratuvar/stüdyo/problem çözme saatleri)
Küsuratlı
hallerde kredi, toplam rakamın noktadan sonraki basamakları silinerek elde
edilir.
|
|
|
(2)
|
Bir
dersin sıfırdan büyük bir kredisi olabilmesi için, o dersi alan öğrencilerin
başarısının saptanmasında ölçülebilir test veya değerlendirme yöntemlerinin
kullanılması gerekir.
|
|
|
(3)
|
Doğu
Akdeniz Üniversitesinde verilen tüm derslerin belli istisnalar dışında en az
3 kredili olması gerekir.
|
|
|
(4)
|
Sadece
seminer veya mesleki yönlendirme türü veya benzeri dersler 1 kredlik
olabilir.
|
|
|
(5)
|
2
Kredilik derslerden kaçınılır. İstisnalar sadece Hukuk, Eğitim, Müzik gibi
çok özel alanlarda ve çok az sayıda dersle sınırlı olup genellikle denklik ve
onay (akreditasyon) kurumlarının kaçınılmaz zorunlulukları doğrultusunda
gerçekleşir. Türk İnkılap Tarihi ve Türkçe dersleri de 2 krediliktir.
|
|
|
(6)
|
Yeterli
laboratuvar, stüdyo ve alan çalışması zorunluluğu olan derslerle İngilizce
dışındaki dil öğretim dersleri 4 kredilik olabilir.
|
|
|
(7)
|
5 veya
6 Kredilik derslerden kesinlikle kaçınılır. Sadece 4 saat veya daha fazla
stüdyo zorunluluğu bulunan mimarlık veya tasarım derslerinde istisna
mümkündür.
|
|
|
(8)
|
Tüm
diğer dersler 3 krediliktir.
|
Derslerin Avrupa Kredi Transfer
Sistemi (ECTS) Kredisi
|
|
|
Doğu
Akdeniz Üniversitesinde verilen tüm derslerin ayrıca Avrupa Kredi Transfer
Sistemi (ECTS) kredisi olacaktır.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Önkoşullar
|
9.
|
(1)
|
Bir
dersin önkoşulu, öğrencinin bir dersi takip edebilmesi için gerekli bilgi ve
yetenek altyapısını hazırlayan ve daha önce alınmış olması gereken, alınmazsa
başarısızlığın kaçınılmaz olacağı öngörülen bir derstir. Öğrenciler bu
dersleri almadan önkoşullu derslere alınmazlar. İstisnalar ancak Senato’nun
belirleyeceği ölçütler çerçevesinde mümkündür.
|
|
|
(3)
|
Bir
programda önkoşullu derslerin olabildiğince az olması ve mümkünse sadece
sıralı derslerle sınırlı kalması beklenir.
|
Dersin Verildiği Dil
|
10.
|
(1)
|
Üniversite
mevzuatında gösterilen haller dışında Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde verilen
derslerin eğitim dili İngilizce’dir.
|
Dersin Anahtar Kelimeleri
|
11.
|
(1)
|
Dersin
adı ve içeriğinde bulunmayan, ancak dersin tanımlanmasında yararlı olacağına
inanılan, birbirinden virgül ile ayrılmış kelime veya kelime gruplarından
oluşur. Anahtar kelimelerin toplam uzunluğu 300 basamağı geçemez.
|
Öğrenci Ders Yükü
|
12.
|
(1)
|
Hangi
alanda olursa olsun bir programdaki derslerin toplam sayısının 40’ı
geçmemesi, yani dönem başına 5 dersi aşmaması için titizlik gösterilir.
|
|
|
(2)
|
Müfredatın
2 kredilik dersler içerdiği durumlarda ders sayısı, kredilerin toplamı 120
olacak şekilde ayarlanması önerilir.
|
|
|
(3)
|
Müfredatın
4 veya daha fazla kredilik dersler içerdiği durumlarda ise derslerin sayısı,
kredilerin toplamının 145’i aşmayacağı bir şekilde ayarlanması önerilir.
|
|
|
(4)
|
Türk
İnkılap Tarihi, Türkçe ile bütün 0 ve 1 kredilik seminer veya mesleki
yönlendirme dersleri yukarıda sözü edilen alt-üst sınır kısıtlamalarının veya
hesaplamalarının dışında tutulur. Bu dersler programda 6. veya yerine göre 7.
ders olacak şekilde değişik dönemlere serpiştirilir.
|
İstisnai Alanlar
|
13.
|
|
Mesleki
veya ulusal zorunlulukları olan Hukuk, Eğitim ve Mimarlık alanlarında
yukarıda özetlenen politikaların özüne sadık kalmak koşuluyla ders türü veya
öğrenci ders yüklerinin alt/üst sınırlamalarında daha esnek olan bir müfredat
programı uygulanabilir.
|
Kapsam
|
15.
|
|
Bu
süreçler müfredatla ilgili şu değişiklik önerilerini kapsar:
· Mevcut bir müfredat programının
güncellemesi. Mevcut bir müfredat programındaki herhangi bir temel dersin
güncellemesi (revizyon) veya sonlandırılması da program güncelleme süreçleri
kapsamında yapılır.
· Yeni bir program açılması
· Seçmeli ders önermesi
|
Öneriler için Teslim Tarihi
Kısıtlamaları
|
16.
|
(1)
|
Aşağıdaki
teslim tarihi kısıtlamaları kapsamına uymayan öneriler, ancak bir sonraki
dönem içinde değerlendirmeye alınacaktır.
|
|
|
(2)
|
Seçmeli Ders Önerileri
Önerilerin,
dersin verileceği dönemin ders kayıt tarihinden en geç 2 ay önce resmen
başlatılmış ve 1 ay önce de Fakülte/Yüksekokul Kurulu aşamasından geçmiş
olması gerekir.
|
|
|
(3)
|
Program Güncellemesi Önerileri
Önerilerin,
güncellenmiş programın ilk uygulamaya konacağı dönemin kayıt tarihinden 3 ay
önce Senato onayını almış olması
gerekir.
|
|
|
(4)
|
Yeni Program Açma Önerileri
Önerilen
programın ilk uygulamaya konacağı akademik yıl başlangıcından önceki Kasım
ayı sonuna kadar ÜYK, Aralık ayı sonuna kadar da Müfredat Komitesi
değerlendirmesi ve Senato onayından geçmiş olması gerekir.
|
Önerilerin Sunulması
|
17.
|
(1)
|
Önerilerin sunulması için
Üniversite Müfredat Komitesi tarafından geliştirilen aşağıdaki formlardan
uygun olanı doldurulur:
· Yeni Seçmeli Ders Öneri Formu (Ek-2)
(New Elective Course Proposal Form)
Yeni
bir seçmeli ders açılacağı zaman kullanılır ve dersin tüm bilgileri ile
dersin verileceği bölümler, etkilenecek diğer bölümler, akademik ve kaynaklar
bakımından açıklamalı gerekçeler, zamanlama bölümleri bulunur.
· Yeni Program Açma Öneri Formu I – Ön Onay (Ek-3)
(New Program Proposal Form I – Preliminary Approval)
Yeni
bir program açılacağı zaman Üniversite Yönetim Kurulu’ndan ön onay almak için
kullanılır ve kapsamlı bir açıklamalı gerekçe bölümü ile öğrencilerin talep /
kayıt analizi, programın DAÜ ile ülke
ve toplum üzerindeki stratejik önemi, insan kaynakları ile fiziksel ve mali
kaynak analizi bölümlerinden oluşur.
· Yeni Program Açma Öneri Formu II – Son Onay (Ek-4)
(New Program Proposal Form II – Final Approval)
Üniversite
Yönetim Kurulu’ndan ön onay almış yeni program açma önerilerine Senato’dan
son onay alınması amacı ile kullanılır ve şu bölümlerden oluşur: kapsamlı bir
açıklamalı gerekçe bölümü; programın
hedefleri ve beklenen sonuçları, güçlü yönleri, yan dalları, özgünlüğünün
teyidi, kabul ve mezuniyet koşulları ve denklik ve onay (akreditasyon)
kurumlarının kuralları ile uyumluluk gibi özellikler içeren program bilgileri
bölümü; müfredat programının detayları, müfredat programının tam listesi ile
alan seçmeli derslerinin listesi, mevcut ve yeni derslerin listesi ve ilgili
istatistikleri içeren müfredat bilgileri; programın genel tanımı, İngilizce
ve Türkçe ders tanımlarını içeren katalog bilgileri.
· Program Güncelleme Öneri Formu (Ek-5)
(Program Revision Proposal Form)
Mevcut
programların güncellemesi amacı ile kullanılır ve şu bölümlerden oluşur:
kapsamlı bir açıklamalı gerekçe bölümü; güncelleme özeti; eski ve yeni
müfredat programlarının karşılaştırmalı listesi; programın adı, dili, ders
kodları, kredileri, ön/yan koşul derslerindeki değişiklikler ile ders
ekleme/yenisi ile değiştirme/sonlandırma ve dönem kaymaları gibi
değişiklikleri içeren değişiklik detayları bölümü; kaynak ve maliyet analizi;
yeni müfredat programının genel tanımı, İngilizce ve Türkçe ders tanımlarını
içeren katalog bilgileri.
Bu
formlar Üniversite Müfredat Komitesi tarafından geliştirilmiştir ve
gerektikçe yine bu Komite tarafından güncellenebilir.
|
|
|
(2)
|
Müfredat değişiklik önerileri
aşağıdaki kişi, makam veya organlar tarafından başlatılabilir:
· Herhangi bir öğretim elemanı
· Aynı alanda (disiplin) görev yapan
öğretim elemanları
· İlgili alanın akademik kurulları
(Fakülte, Okul veya Bölüm Kurulları)
· İlgili alanın akademik birim
başkanları (Dekanlar, Müdürler, Bölüm Başkanları)
· Rektörlük
· Üniversite Yönetim Kurulu
· Senato
|
|
|
(3)
|
Bir önerinin herhangi bir aşamada
onaylanmaması veya değiştirilmesi durumlarında öneri sahibi bilgilendirilir.
|
Ön Onaylar
|
18.
|
|
Yeni bir program açmak Üniversite Yönetim
Kurulu’nun ön onayına tabidir. Bu amaç için “Yeni Program Açma Öneri Formu I
– Ön Onay” adlı form doldurulur. Bunun dışındaki öneri türleri ön onay
gerektirmez.
|
Son (Nihai) Onaylar
|
19.
|
|
Seçmeli
derslerin açılması/güncellemesi dışındaki tüm öneri türleri Senato’nun son
onayını gerektirir. Seçmeli dersler için son onay mercii Fakülte / Yüksekokul
Kurullarıdır.
|
Süreçler
|
20.
|
(1)
|
(Bölüm Aşaması)
Önerinin
Bölüm dışı mercilerden gelmesi halinde ilgili bölüm başkanlığına resmen
başvurulması, bölüm içinden gelmesi durumunda ise Bölüm Başkanının değişiklik
işlemini başlatmış olması ile öneri “resmen başlatılmış” olur.
|
|
|
(2)
|
Bölüm
Başkanı öneriyi görüş ve önerileri için varsa Bölüm Müfredat Komitesine
yönlendirir. Komite öneri üzerinde çalışır, gerekli düzenleme, değişiklik
veya düzeltmeleri yaparak sonuçları bir raporla Bölüm Başkanına sunar.
Yukarıda sözü edilen uygun öneri formları Komite tarafından doldurulur ve
rapora eklenir.
|
|
|
(3)
|
Bölüm
Başkanı, ilk öneri taslağının hazırlanması için de Bölüm Müfredat Komitesini
görevlendirebilir.
|
|
|
(4)
|
Bölüm
Başkanı varsa öneriden etkilenen akademik birim başkanlarının da onayını
aldıktan sonra öneriyi, ilgili formlar ve Komitenin görüş ve önerileriyle
birlikte Bölüm Kurulu’na götürür.
Kurul öneriyi kabul veya reddedebilir veya bazı değişiklikler
isteyebilir.
|
|
|
(5)
|
Bölüm
Kurulu’ndan onay alan öneri ilgili DekanIığa gönderilir.
|
|
|
|
(Fakülte / Okul Aşaması)
|
|
|
(6)
|
Dekan
öneriyi önce varsa Fakülte Müfredat Komitesi’nin, sonra gerekirse düzelterek
Üniversite Müfredat Komitesinin görüşlerine sunar. Dekan öneriyi bahsedilen
komite(ler)in görüşü ile birlikte Fakülte
Kuruluna götürür. Kurul toplantısının ilgili gündem maddeleri görüşülürken
Üniversite Müfredat Komitesi’nin Fakülteyi temsil eden üyesi de bulunur. Komite
üyesi oy hakkına sahip değildir. Kurul
öneriyi kabul veya reddedebilir veya bazı değişiklikler isteyebilir.
|
|
|
(7)
|
Fakülte
Kurulunun değişiklik talebi halinde Dekan ilgili Bölüm Başkan(lar)ı aracılığı
ile değişikliklerin yapılmasını sağlar ve gerekirse bir sonraki toplantıya
onay için yeniden getirir.
|
|
|
(8)
|
a) Sözkonusu önerinin bir seçmeli
dersle ilgili olması durumunda onay süreci böylelikle tamamlanmış olur. Dekan
kararın ve son hali verilmiş öneri formunun bir kopyasını Öğrenci İşleri
Müdürlüğüne ve Bilgi İşlem Merkezi’ne de göndermek üzere Akademik İşlerden
Sorumlu Rektör Yardımcısına gönderir.
b) Senato onayı gerektiren durumlarda Dekan,
öneri formunun imzalı bir kopyasını Fakülte Kurulu kararı ile birlikte Senato
Sekreteryasına gönderir.
|
|
|
(9)
|
Senato
Sekreteri formların ilgili yerlerini Rektörlüğün ilgili makamlarına
imzalattıktan sonra önerinin bir kopyasını görüş oluşturmak üzere Üniversite
Müfredat Komitesi Başkanlığına gönderir.
|
|
|
|
(Üniversite Müfredat Komitesi
Aşaması)
|
|
|
(10)
|
Üniversite Müfredat Komitesi (ÜMK),
ilgili formun “Üniversite Müfredat Komitesi Kontrol Çizelgesi” (“University
Curriculum Committee Checklist”) bölümünde de gösterilen şu açılardan öneriyi
değerlendirir:
Sunum:
Genel format, öneri formunun uygun olarak doldurulmuş olması, son teslim
tarihleri, paraf ve imzalar, istişareler.
Müfredat:
Temel müfredat ilkelerine uyum; gerekçelerin genel olarak uyum ve uygunluğu;
ders kodları, ders adları ve içeriklerinin uygunluğu; ders adları ile
içeriklerinin dili ve uzunluğu; derslerin kredileri ile kredi toplamlarının
hesaplanması; kredi tanımlarının ilkelere uyumu; öğrenci ders yükü ve toplam
kredilerin uygunluğu; önkoşullu
derslerin sayısının makul olup olmadığı; dersleri veren bölümlerin
uygunluğu; kaçınılmaz benzer dersler için yeterli gerekçe olup olmadığı.
Denklik ve Onay (Akreditasyon): YÖK kuralları ile uyumluluk; ABET
veya varsa diğer denklik ve onay kurumlarının kuralları ile uyumluluk.
Uygulama/Uyarlama: Fiziksel veya insan kaynaklarının
yeterliliği; teyid edilmiş bütçe ve mali analiz; uygulamaya geçiş döneminin
uygunluğu.
|
|
|
(11)
|
Önerinin Komite tarafından uygun
bulunmaması veya bazı değişiklikler istenmesi halinde Dekan, önerinin aynı
süreçten geçerek yeniden değerlendirilmesini ve/veya gerekli değişikliklerin
yapılmasını sağlayabilir veya önerinin aynen Senato’ya gönderilmesini talep
edebilir.
|
|
|
|
(Senato Onayı Süreci)
|
|
|
(12)
|
ÜMK
başkanı son şekli verilmiş öneri formunu görüş ve önerileri ile birlikte,
Senatonun gündemine alınmasını sağlamak amacı ile Senato Sekreteryasına gönderir.
Senato öneriyi olduğu gibi veya küçük değişikliklerle kabul eder veya tümden
reddeder.
|
Yeni Program Açma Süreçleri
|
21.
|
(1)
|
Açılacak
olan programla ilgili bir bölüm olmaması halinde Rektör bir öğretim üyesini
kurulma aşamasında gerekli hazırlık ve çalışmaları yapmak üzere “kurucu bölüm
başkanı” veya “koordinatör” sıfatı ile atar veya görevlendirir. Kurucu bölüm
başkanı mevcut bölümlerin elemanlarından oluşan bir “kurucu bölüm müfredat
komitesi” kurabilir. Bu komite müfredat konularında aynı zamanda bölüm kurulu
olarak da görev yapar.
|
|
|
(2)
|
Mevcut
bölümler altında açılacak programlar için kurucu bölüm başkanı atanmaz;
mevcut bölüm başkanı kurucu bölüm başkanının görevlerini yapar.
|
|
|
(3)
|
Süreci
başlatmak için programın fizibilitesi ile ilgili olan “Yeni Program Açma
Öneri Formu I – Ön Onay” isimli formun Kurucu Bölüm Başkanı tarafından
doldurulup imzalanması gerekir.
|
|
|
(4)
|
Fakülte
Kurulunun onayını alan öneri, ÜMK’nin değerlendirme aşamasından sonra ön onay için Üniversite
Yönetim Kuruluna gönderilir.
|
|
|
(5)
|
Kurucu
başkan ayrıca, önerilecek olan müfredat programının akademik detaylarını
içeren “Yeni Program Açma Öneri Formu II – Son Onay” isimli formu hazırlar.
Üniversite Yönetim Kurulunun onayını almış olan ön onay formu da bu forma
eklenerek onay süreci başlatılır. Onay süreci öteki müfredat süreçlerinde
olduğu gibi Fakülte Kurulu onayı, ÜMK değerlendirmesi ve Senato onayını
içerir. Bu aşamadan sonra program, varsa gerekli dış merciilerin onayını
almak üzere gereken formatta hazırlanıp Akademik İşlerden Sorumlu Rektör
Yardımcısına gönderilir.
|
Yüksek Okullarda Müfredat Süreçleri
|
22.
|
(1)
|
2, 3 ve 4 Yıllık programlar içeren
yüksek okulların müfredat değişiklik süreçleri de aynı olup sadece Dekanın
görevlerini Müdür, Fakülte Kurulunun Görevlerini de Okul Kurulu yapar.
Okullarda bölüm bulunmaması durumlarında bölüm başkanı ve bölüm kurulunun
görevlerini de Okul yönetimi tarafından görevlendirilen program koordinatörü
ve kurullar üstlenir.
|
|
|
(2)
|
Müfredat değişiklik öneri
başvuruları Okul Müdürü’ne yapılır ve süreçlerin her aşamasından Müdür
sorumludur.
|
Kayıt Altına Alma ve Uygulama /
Uyarlama
|
23.
|
(1)
|
Son onayın alınmasından sonra Akademik
İşlerden Sorumlu Rektör Yardımcısı önerinin
son halinin kopyalarını şu makamlara gönderir:
a) Uygulama / uyarlama sürecini
başlatabilmesi için öneri sahibi Fakülte veya Okulun Dekan veya Müdürü.
b) Müfredat programının kayıt altına
alınması ve uygulamanın başlatılması için Öğrenci İşleri Müdürlüğü.
c) Elektronik ders veri tabanı ile
çevrimiçi katalog veya internet sayfalarının güncellemesi için Bilgi İşlem
Merkezi Müdürlüğü.
d) Değişikliklerin kayıtlar/transkript
işlemleri vb diğer işlemlerde kullanılan veritabanlarına yansıtılması için ilgili birim başkanlarına gönderilir.
|
Akış Çizgesi
|
24.
|
|
Ek-1’de
gösterilen akış çizgesi, yukarıda açıkça belirtilen süreçlerin şekilsel
özetini gösterir.
|