DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ

ARAŞTIRMACI TEŞVİK İLKELERİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

VYK 08.08.2019

18-19/28-6 EK 5,

VYK 17.03.2022

21-22/15(a)-9

 

Amaç

MADDE 1

Bu ilkelerin amacı; Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) kadrolarında bulunan öğretim elemanlarına yapılacak olan Araştırmacı Teşvik Ödülü’ne ilişkin usul ve esasları belirlemektir. İlkeler, bilim alanlarının özelliklerine göre araştırmacı teşvik puanlarının hesaplanmasında esas alınacak faaliyetlerin ayrıntılı özellikleri, bu faaliyetlerin puan karşılıkları ve araştırmacı teşvik puanının hesaplanmasına ilişkin usul ve esaslara ilişkindir.  

 

Kapsam

MADDE 2

Bu ilkeler; Doğu Akdeniz Üniversitesi kadrolarında bulunan öğretim elemanlarının DAÜ adına yapmış oldukları bilimsel araştırma projeleri, bilimsel toplantılar, yayınlar, eserler, aldıkları atıflar ve bu türden Araştırmacı Teşvik İlkeleri’ne ek olarak belirtilen faaliyet alanlarına ilişkin ilkeleri kapsamaktadır. Üniversite organlarının uygun bulduğu diğer bilimsel araştırmaların desteklenmesine ilişkin uygulama ilkeleri, Araştırmalar Danışma Kurulunun bu teşvik ilkeleri kapsamında görev, sorumluluk ve çalışma alanlarının belirlenmesi ile Araştırmacı Teşvik Ödülü’ne başvuracak olan öğretim elemanlarının uyacağı ilke ve usulleri kapsar.

 

Tanımlar ve Kısaltmalar

MADDE 3

Bu ilkelerin uygulanmasında;

 

a)     ADK: DAÜ Araştırmalar Danışma Kurulu’nu,

 

b)     Alt faaliyet: Faaliyetlerin, bu ilkelerin ekinde yer alan DAÜ Araştırmacı Teşvik İlkeleri Faaliyet ve Puan Tablosunda belirtilen alt faaliyetlerini,

 

c)     ADEK: DAÜ Akademik Değerlendirme Kıstaslarını,

 

d)     Araştırma: Proje kapsamında olmamak koşuluyla;

                          i.          Yükseköğretim kurumu ile ulusal/uluslararası kurum ve kuruluşların yazılı mutabakatı veya onayı ile başlatılmış olması,

                         ii.          Araştırmacıların kendi kurumu dışında bir üniversite ya da araştırma kurumunda görevlendirilmek suretiyle en az üç ay süreyle yeni bilgiler üretilmesi, teknolojik problemlerin çözümlenmesi/analiz edilmesi, yenilikçi ürün, süreç, eser veya tasarımlar geliştirilmesi amacıyla bilimsel esaslara uygun olarak yürütülmüş olması,

                       iii.          Sonuç raporu ilgili kurumların yetkili mercilerince başarılı bulunarak sonuçlandırılmış olması ve bu ilkelerdeki diğer faaliyet türlerine girmeyen sistematik çalışmaları, ADK’nun Bilimsel Araştırmalar Destek İlkeleri ve düzenleme bulunmayan hususlarda DAÜ Akademik Değerlendirme Kıstaslarında kabul edilen türden araştırmaları,

 

e)     Araştırma Destek İlkeleri: Araştırmalar Danışma Kurulu’nun uygulamakla yükümlü olduğu DAÜ Araştırma Destek İlkeleri’ni,

 

f)      Atıf: Öğretim elemanının yazar olarak yer almadığı yayınlarda öğretim elemanının eserlerine yapılan atıfları,

g)     Bildiri: Araştırmacı Teşvik İlkeleri Faaliyet ve Puan Tablosunda ifade edildiği üzere, bilim kurulu bulunan uluslararası ve ulusal düzeydeki toplantılarda sunulmuş ve yayımlanmış (bildiri kitabı, özetler kitabı, web sitesi veya CD, DVD gibi medya ortamında) bildirileri,

 

h)     Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu: Fakülte/Yüksekokul’da  Fakülte/Yüksekokul Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu adıyla) ya da Yüksekokullarda (….. Yüksekokulu Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu adıyla) kendilerine bağlı öğretim elemanlarının teşvik dosyalarını ilk incelemesini yapan Komisyonu,  

 

i)      Alan endeksleri: DAÜ Akademik Değerlendirme Kıstaslarında kabul edilen endeksleri,

 

j)      Faaliyet: Her bir takvim yılı için bir önceki yıl, bilim, teknoloji ve sanata katkı sağlayıcı nitelikte yurtiçinde veya yurtdışında sonuçlandırılan proje, araştırma, yayın, tasarım, sergi, patent ile çalışmalarına yapılan atıfları, bilim kurulu bulunan uluslararası düzeydeki toplantılarda sunulan bildirileri ve alınan akademik ödülleri ile bu ilkelerde belirtilen bilimsel/hizmet faaliyet alanlarını, 

 

k)     Hakemli dergi: Yılda en az bir kez olmak üzere, son üç yıldan beri düzenli olarak yayımlanmakta olan hakemli dergiyi,

 

l)      Patent: Ulusal veya uluslararası kurumlar tarafından tescillenmiş patentleri,

 

m)   Proje: DAÜ ADK çerçevesinde tanımlanan projelerle, bilimsel değerlendirme süreci sonucunda ulusal veya uluslararası kurumlarca onaylanarak bütçe desteği sağlanmış olup, yeni bilgiler üretilmesi, bilimsel yorumların yapılması veya teknolojik problemlerin çözümlenmesi için bilimsel esaslara uygun olarak yürütülmüş ve sonuç raporu yetkili mercilerce başarılı bulunarak kapatılmış araştırma çalışmalarını,

 

n)     Sergi: Öğretim elemanının akademik faaliyet alanında gerçekleştirdiği sanatsal veya bilimsel niteliği haiz işitsel ve görsel etkinliklere dair tüm sergi, bienal, gösteri, dinleti, konser, festival ve gösterim etkinliklerini,

 

o)     Takvim yılı: 1 Ocak ile 31 Aralık tarihleri arasındaki zamanı,

 

p)     Tasarım: Öğretim elemanının akademik faaliyet alanında bir yapının, teknik veya endüstriyel ürünün ilk taslağı, çizim ve dizayn halini,

 

q)     Teşvik Ödülü: Doğu Akdeniz Üniversitesi Rektörlüğü ve yetkili kurullarınca karar verilecek olan nakdi ya da ayni gibi teşvik desteklerini,

 

r)      Ödül: Öğretim elemanının, DAÜ mevzuatı çerçevesinde DAÜ’nün ilgili kurumları aracılığıyla verilenler hariç olmak üzere, akademik faaliyet alanında gerçekleştirdiği faaliyetlere karşılık olarak, alanında faaliyet gösteren meslek organizasyonları ile kamu veya özel kuruluşlar tarafından, üyeleri arasında araştırmacının alanından uzmanların da bulunduğu bir kurulun değerlendirmesi sonucunda verilen ulusal veya uluslararası düzeyde akademik ve sanatsal ödülleri,

 

s)      Ulusal yayınevi: En az beş yıl ulusal düzeyde (KKTC ve Türkiye) düzenli faaliyet yürüten ve daha önce aynı alanda farklı yazarlara ait en az yirmi kitap yayımlamış yayınevini,

 

t)      Uluslararası yayınevi: En az beş yıl uluslararası düzeyde düzenli faaliyet yürüten, yayımladığı kitaplar ve aynı alanda farklı yazarlara ait en az yirmi kitap yayımlamış olan yayınevini,

 

u)     Yayın: Tez çalışmaları hariç, araştırma kitabı, ders kitabı, kitap bölümü, ansiklopedi maddesi ve makale yazarlıkları ile editörlük, editörler kurulu üyeliği, yayın kurulu üyeliği, dergi hakemlikleri, tercüme ve tercüme editörlüklerini ve performansa dayalı ses ve/veya görüntü kaydını ifade etmektedir.

 

Bu İlkelerde tanımlara ilişkin tereddütlerin giderilmesinde, DAÜ Araştırma Destek İlkelerinde, bu İlkelerde (Araştırma Destek İlkelerinde) açıklık olmadığı hususlarda da DAÜ Akademik Değerlendirme Kıstaslarından faydalanır.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Genel Esaslar

Araştırmalar Danışma Kurulu

MADDE 4

(1)   DAÜ Araştırma Destek İlkelerinde yer alan görevlerinin yanı sıra bu İlkelerde yer alan görevleri yerine getirmek Araştırmalar Danışma Kurulu’nun görevleri arasındadır. Araştırmalar Danışma Kurulu, DAÜ Araştırmacı Teşvik İlkelerinde kendisine verilen görevleri yerine getirirken, teşvik ilkelerinin düzenlenmesi, hesaplamaları ile kabul edilen teşvik ilkelerinin uygulanmasında yetkilidir.

 

(2)   Araştırmalar Danışma Kurulu, bu ilkelere ilişkin başvurular başlamadan önce uygulama usul ve ilkelerinin belirlenerek duyurulmasından, araştırmacı teşvik başvuru takviminin hazırlanmasından, yürütülmesinden ve sürecin tamamlanmasından sorumludur. (Ref.: VYK 17.03.2022 21-22/15(a)-9)

 

(3)   Araştırmalar Danışma Kurulu, söz konusu İlkelerin gereği gibi uygulaması amacıyla faaliyetlerin belgelendirilmesinde ve faaliyet türleri içerisinde sınıflandırılmasında oluşan tereddütlerin ve ortaya çıkabilecek uyuşmazlıkların giderilmesinde nihai karar merciidir. Araştırmalar Danışma Kurulu, tereddütlerin ve uyuşmazlıkların giderilmesinde, DAÜ Araştırma Destek İlkeleri ve DAÜ Akademik Değerlendirme Kıstaslarından hareketle inceleyerek, her bilim alanının kendine özgü gereklilik/çalışmaları dikkate alarak eşit, adaletli ve İlkelere uygun bir biçimde yerine getirilmesini sağlar.

 

Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu

MADDE 5

(1)            Bu ilkelerde kendisine verilen görevleri yerine getirmek ve teşvik başvurularının ilk incelemesini yapmak üzere, her Fakülte veya Yüksekokul bünyesinde Fakülte/Yüksekokul Kurul kararıyla en az üç en fazla beş üyeden oluşan Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu kurulur.

 

(2)            Fakülte veya Yüksekokul Kurulları, ayrıca bir Fakülte/Yüksekokul Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu oluşturmadıkları sürece, Bilimsel Araştırmalar Destek İlkelerinin 10. maddesinin 3. fıkrası uyarınca, her Fakülte ve/veya Bölümün C Türü Bilimsel Araştırma Projesi (BAP-C) Uygulama İlkeleri çerçevesinde görevlendirdiği Proje Değerlendirme Grubunu (PDG) Fakülte veya Yüksekokul Kurulu kararıyla bu hususta görevlendirebilirler.

 

(3)            Komisyonda, unvan ve/veya çalışmaları bakımından en kıdemli üye Başkan olarak seçilir.  Fakülte/Yüksekokul Kurulu Komisyon üyelerini, unvan bakımından kıdemli öğretim elemanları ve kendilerine bağlı farklı bilim dalları arasından, dengeli bir temsil olanağı gözeterek belirler. Fakülte/Yüksekokul bünyesinde yeterli öğretim elemanı bulunmaması halinde, üyeler yakın alanlardaki öğretim elemanlarıyla tamamlanabilir. Komisyon üyeleri iki yıl için seçilir. Süresi biten üye yeniden seçilebilir. Üyeliğin herhangi bir sebeple boşalması halinde kalan süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yeni üye seçilir.

 

(4)            Ayrıca bir Fakülte/ Yüksekokul Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu kurulmadığı durumlarda, Fakülte/Yüksekokul Kurul kararlarıyla bu yetkileri kullanacak olan Proje Değerlendirme Grupları da (PDG) aynı esaslar çerçevesinde görev yaparlar.  

 

(5)            Komisyon, başkan dahil üye tamsayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla karar verir. Oyların eşit olması halinde komisyon başkanının oyu yönünde karar alınmış sayılır.

 

(6)            Komisyon, faaliyetlerin belgelendirilmesinde ve faaliyet türleri içerisinde sınıflandırılmasında oluşan tereddütleri gidermeye yetkili olup, belirsizlik veya uyuşmazlık olan konu ya da başvurular üzerinde, nihai kararın verilmesi için Araştırmalar Danışma Kurulu’na havale edebilir.

 

Araştırmacı Teşvik Başvuru Ve Değerlendirme Süreci

MADDE 6

(1)            Öğretim elemanları faaliyetlerine uygun olarak ilgili Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonuna başvuru yapmakla yükümlü olup, başvurular bağlı bulundukları Komisyonlar tarafından ilk incelemeden geçirilir.

 

(2)            Öğretim elemanları, araştırmacı teşvik başvurularını, yayımlanan başvuru takvimi kapsamında kadrolarının bulunduğu ilgili Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonuna akademik faaliyetlere ilişkin örnek, kanıt ve belgeleri kapsayan bir dosyayla ilan edilen süre ve usullere uygun olarak sunar.

 

(3)            Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu, değerlendirmelerin tüm aşamalarında gerekli gördüğü hallerde başvuru sahiplerinden akademik faaliyetlerine ilişkin ek açıklama, bilgi ve belgeler talep edebilir. Başvuru sahipleri, söz konusu talepleri 10 işgünü içinde yerine getirmekle yükümlüdür. Komisyonun eksikliklerin tamamlattırılması, ek bilgi ve belge talebini verilen süre içerisinde yerine getirmemesi halinde başvurusu reddedilebilir.

 

(4)            Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu öncelikle başvuru sahibinin faaliyetlerinin komisyon tarafından incelenmeye uygun olup olmadığına karar verir. Uygun görülmeyen başvurular gerekçeli olarak, Araştırmalar Danışma Kurulu’na değerlendirilmek üzere iletilir. Araştırmalar Danışma Kurulu ilgili başvurular hakkında nihai kararı vermeye yetkilidir.

 

(5)            Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu başvuruları inceleyerek hazırladıkları karar tutanağını, başvurularla ilgili değerlendirme raporunu ve ekinde puan tablosunu imzalı olarak rektörlüğe bağlı bölümlerde bölüm başkanı, fakültelerde dekan, diğer birimlerde ise müdür tarafından onaylanmış olarak Araştırmalar Danışma Kurulu’na ilan edilen takvime uygun olarak gönderir.

 

(6)            Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu tarafından hazırlanan değerlendirme raporunda, reddedilen veya puan değerinde değişiklik yapılan akademik faaliyetlerle ilgili olarak gerekçe/açıklama yazılması zorunludur.

 

(7)            Araştırmalar Danışma Kurulu, Birim Araştırmacı Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyonu tarafından gönderilen başvuruları ve komisyonlar tarafından verilen değerlendirme kararlarının esasını incelemekle görevlidir. Gerekli gördüğü hallerde başvuru sahiplerinden ek belge ve bilgi talep edebilir ve/veya birimlerden gelen kararlar üzerinde değişiklik yapabilir. Böyle bir talebin başvurucu öğretim elemanı tarafından en geç 5 işgününde yerine getirilmesi gerekir. Araştırmalar Danışma Kurulu, eksik belge/bilgi veya ek olarak ihtiyaç duyulan bilgi/belgelerin tamamlanmaması halinde, bu bilgilerin teşvik ödülü verilmesi açısından zorunlu olduğuna kanaat getirdiği durumlarda teşvik başvurusunu gerekçesiyle reddeder.

 

(8)            Kurul, hazırladığı karar tutanağını, başvurularla ilgili değerlendirme raporunu ve ekinde puan tablosunu imza altına alır ve nihai kararlarını ilgili araştırmacılara yazılı olarak veya elektronik ortamda duyurur. Araştırmalar Danışma Kurulu tarafından hazırlanan değerlendirme raporunda reddedilen veya puan değerinde değişiklik yapılan akademik faaliyetlerle ilgili olarak açıklama yazılması zorunludur.

 

(9)            Araştırmalar Danışma Kurulu kararlarına karşı duyuru tarihinden itibaren 5 işgünü içinde, yazılı olarak, anılan Kurul’a itiraz edilebilir.  Komisyon, yapılan itirazları, itiraz süresinin bittiği tarihten itibaren en geç 15 işgünü içerisinde karara bağlar. Araştırmalar Danışma Kurulu’nun vereceği kararlar kesindir.

 

Araştırmacı Teşvik Faaliyet Alanlarının Değerlendirilmesi

MADDE 7

(1)            Ödülün değerlendirilmesinde ödülün alındığı, projelerin ve araştırmaların değerlendirilmesinde projelerin ve araştırmaların sonuçlandığı, tasarımların değerlendirilmesinde tasarımın sonuçlandığı, patentlerin değerlendirilmesinde patentin tescil edildiği ve sergilerin değerlendirilmesinde ise serginin açıldığı tarih esas alınır.

 

(2)            Hakemli dergilerde editörlük değerlendirmesinde, o yılki sayılar değerlendirmeye alınır. Her sayı için ayrı bir puanlama yapılır. Yayımı veya basımı geciken ya da belgelenmesi yapılamayan sayılar puanlamaya dâhil edilmez.

 

(3)            Uluslararası bildirilerin puanlanabilmesi için yurtiçinde veya yurtdışında yapılmış olmasına bakılmaksızın toplantı/sempozyum/kongre bilim kurulunda en az 5 yabancı uyruklu ve yurtdışından akademisyenin bulunması gerekir.

 

(4)            Ulusal bildirilerin puanlanabilmesi için, toplantı/kongre/sempozyumun nerede yapıldığına bakılmaksızın toplantı/sempozyum/kongre bilim kurulunda en az 5 akademisyenin bulunması gerekir.

 

(5)            Serginin uluslararası olarak değerlendirilmesi için serginin uluslararası olduğunun bölüm, anabilim dalı veya anasanat dalı kurullarınca onaylanmış olması gerekir.

 

(6)            Akademik sınıflamalarda ve faaliyetlerde yer almasa dahi öğretim elemanlarının diğer çalışmalarına yapılan atıflar puanlamaya dâhil edilir.

 

(7)            Aynı yıl içinde yürütülen bir projede projenin konusuyla alakalı uluslararası bildiri sunulabilir. Sunulan bildiri, makale ya da kitaba dönüştürülebilir ve bu faaliyetten atıf ve ödüller alınabilir. Bu gibi durumlar ayrı ayrı veya farklı akademik faaliyet alanında tekrar puanlanabilir.

 

(8)            Aynı faaliyetten dolayı birden fazla ödül alınabilir. Bu durumda her bir ödül puanlamaya ayrı ayrı dâhil edilir.

 

(9)            Tekrar baskısı yapılmış kitap veya kitap bölümleri, aynı yıl içerisinde tekrar eden sergi, konser ve gösterilerin puanlanmasında, mevcut değerlendirme yılındaki faaliyet puanının %50’si uygulanır.

 

(10)         Araştırma altyapısı oluşturulması, girişimcilik, araştırmacıların ve öğrencilerin araştırma kültürünün desteklenmesine yönelik projeler ile sosyal sorumluluk ve etkinliklere yönelik projeler teşvik kapsamı dışındadır. Yürütülmüş bir proje için farklı kurum veya kuruluşlarca tamamlayıcı veya destekleyici mahiyette bütçe desteği sağlanmasına yönelik olup, temelde aynı projenin parçası/uzantısı olan çalışmalar için mükerrer puanlama yapılmaz.

 

(11)         Bu İlkelerin ekinde yer alan Faaliyet ve Puan Tablosunda tanımlanan alan endekslerinde taranan dergiler kapsamındaki faaliyetler, tüm bilim alanlarındaki araştırmacılar için puan değerlendirmesinde kullanılır.

 

(12)         Bu İlkelerin ekinde yer alan Faaliyet ve Puan Tablosunda tanımlanan tüm bilimsel faaliyetlerin teşvik değerlendirmesinde ortaya çıkacak tereddütler DAÜ Akademik Değerlendirme Kıstasları ve DAÜ Akademik Değerlendirme Kurulu ilke ve uygulamaları göz önünde bulundurularak giderilir. Bu hususlarda karar vermeye DAÜ Araştırmalar Danışma Kurulu yetkilidir. 

 

(13)         Araştırmacı teşvik ödeneğinden, DAÜ de öğretim elemanı olarak istihdam edilen ve bilimsel yayın/eser veya hizmeti DAÜ adına gerçekleştirenler başvurabilir.

 

(14)         DAÜ Rektörlüğü ile Üniversite Yönetim Kurulu ve Senatosunun onayıyla Araştırmacı Teşvik İlkeleri ve ekinde yer alan Faaliyet ve Puan Tablosu, öğretim elemanlarının performans ölçümünde de kullanılabilir. Bu hususta karar, DAÜ’nün ilgili kurumlarının onayına bağlıdır.

Araştırmacı Teşvik Puanının Hesaplanması

MADDE 8

(1)            Araştırmacı Teşvik Ödülü, bu İlkeler çerçevesinde DAÜ Rektörlüğü ve ilgili Kurullarının takdir edeceği oran/nevide belirlenen ayni ya da nakdi desteği ifade eder.

 

(2)            Araştırmacı teşvik puanı, bu İlkelerin ekinde yer alan Faaliyet ve Puan Tablosu esas alınarak aşağıdaki şekilde hesaplanır.

 

a)     Öncelikle her bir akademik faaliyet türünün puanı hesaplanır. Bu hesaplama, öğretim elemanının her bir faaliyet türünün alt faaliyetinden dolayı almış olduğu oranların toplamı ile her bir akademik faaliyet türü için belirlenmiş olan 10, 20 veya 30 puanın çarpılması sonucu elde edilir. [Akademik faaliyet türü puanı = alt faaliyet oranları toplamı x faaliyet türü için belirlenmiş olan puan]

 

b)     Her bir akademik faaliyet türünden elde edilen puanların toplanmasıyla Araştırmacı Teşvik Ödülü’ne esas araştırmacı teşvik puanı hesaplanır.

 

(3)             Öğretim elemanının her bir faaliyet türünden topladığı faaliyet puanı akademik faaliyet türü için belirlenmiş olan 10, 20 veya 30 puanı, araştırmacı teşvik puanı (toplam faaliyet puanı) ise 100 puanı geçemez.

 

(4)             Birden fazla öğretim elemanıyla gerçekleştirilen yayın ve bildiri faaliyetlerinde puan teşvik oranlarının belirlenmesinde aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde değerlendirme yapılır.

 

a)     Birinci isim için %100’ü,

 

b)     Yayındaki sorumlu yazar (corresponding author) ve kıdemli yazar (yayının yapıldığı alanda daha önce en az on adet uluslararası yayın yapmış makaledeki son isim) ile bildiriyi sunan isim için yazar sırasına bakılmaksızın %100’ü,

 

c)     İkinci isim için %90’ı,

 

d)     Üçüncü isim için %80’i,

 

e)     Dördüncü isim için %70’i,

 

f)      Beşinci ve daha sonraki isimler için %50’si dikkate alınır.

 

(5)             Birden fazla öğretim elemanının görev aldığı proje faaliyet türünde teşvik puanı oranının belirlenmesinde:

 

a)     Yürütücü için %100’ü,

 

b)     Araştırmacı veya danışman öğretim üyesi için %80’i,

 

c)     Araştırmacı veya danışman; öğretim görevlisi, araştırma görevlisi, okutman ve uzman için %70’i dikkate alınır.

 

(6)             Atıf faaliyet türünün puanlanmasında kişi sayısı dikkate alınmaz, her bir araştırmacı için ayrı puanlama yapılır. Aynı esere bir kitabın veya makalenin farklı bölümlerinde/kısımlarında yapılan atıflar yalnızca bir atıf olarak değerlendirilir. Ancak, bölüm yazarları farklı olan kitaplarda farklı bölümlerde yapılan her bir atıf için ayrı puan değerlendirmesi yapılır.

 

(7)             Özel bir paylaşım oranı olmayan veya isim sıralaması/derecelendirmesi bulunmayan faaliyetler için “oran/kişi sayısı” oranı dikkate alınır. Ancak, sergi faaliyet türündeki karma etkinlikler kişi sayısına bakılmaksızın tam puanla değerlendirilir.

(8)             Araştırmacı Teşvik Ödülünün hesaplanmasında, hesaba konu faaliyetlerin belirlenmesindeki tereddütler Araştırma Destek İlkeleri ve Akademik Değerlendirme Kıstasları çerçevesinde Araştırmalar Danışma Kurulu tarafından alınacak kararla giderilir. Araştırmalar Danışma Kurulu bu konudaki kararlarını verirken, bilim alanlarının özelliklerini, DAÜ Akademik Değerlendirme Komisyonu ilke kararları ve uygulamalarından yararlanır.

 

Diğer Hükümler

MADDE 9

(1)            Araştırmalar Danışma Kurulu, bu İlkelerde belirlenen faaliyet alanları dışında yapılacak başvuruları, 8. maddenin 8. fıkrası çerçevesindeki ilkeler doğrultusunda değerlendirerek, araştırmacı teşvike uygun bilimsel faaliyet alanı olup olmadığına karar verebilir.

 

(2)            Araştırmacı Teşvik Ödülü’ne başvuru hakkı kazanabilmek için, araştırmacı teşvik puanının en az üç (3) farklı faaliyet türünden olması koşuluyla minimum altmış (60) olması gerekir. (Ref.: VYK 17.03.2022 21-22/15(a)-9)

 

(3)            DAÜ kadrolarından ayrılan öğretim elemanları, araştırmacı teşvik başvurusunda bulunamazlar.

 

(4)            Ödülün verilmesinden sonra başvurularında gerçeğe aykırılık tespit edilenler Araştırmalar Danışma Kurulu kararıyla Rektörlüğe bildirilir. Rektörlük verilen ödülün veya yapılan ödemelerin geri alınması hususunda gerekli işlemleri başlatabilir.

 

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Son Hükümler

Yürürlük

MADDE 10

Doğu Akdeniz Üniversitesi Vakıf Yöneticiler Kurulunca onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE 11

Bu İlkeler hükümleri Doğu Akdeniz Üniversitesi Rektörlüğünce yürütülür.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ARAŞTIRMACI TEŞVİK İLKELERİ FAALİYET VE PUAN TABLOSU

FAALİYET TÜRÜ

ALT FAALİYET

DETAYI

ORAN (%)

(1) PROJE

(30 Puan)

Uluslararası destekli sonuçlandırılmış proje

Dünya Bankası, Avrupa Birliği ve Avrupa Konseyi tarafından desteklenmiş proje (Yalnızca Ar-Ge niteliğindeki projeler)

100

Diğer uluslararası özel veya resmi kurum ve kuruluşlar tarafından desteklenmiş proje (Yalnızca Ar-Ge niteliğindeki projeler)

80

Ulusal destekli sonuçlandırılmış proje

TÜBA ve TÜBİTAK destekli proje

75

Bakanlık destekli proje (Yalnızca Ar-Ge niteliğindeki projeler)

75

Sanayi Tezleri Programı (SAN- TEZ) projesi

75

Diğer kamu kuruluşları (Yükseköğretim kurumlan hariç) tarafından desteklenmiş projeler (Yalnızca Ar-Ge niteliğindeki projeler)

35

Yükseköğretim kurumları tarafından desteklenmiş bilimsel araştırma projesi (Yalnızca Ar-Ge niteliğindeki Projeler)

35

Özel kuruluşlar (Ar-Ge, yenilik ve özgün tasarım projeleri)

20

(2) YAYIN

(30 Puan)

Bilimsel (Tez hariç) kitap

Alanında uluslararası yayımlanan bilimsel kitap

100

Alanında ulusal yayımlanan bilimsel kitap

60

Ders kitabı

Alanında uluslararası yayımlanan ders kitabı

70

Alanında ulusal yayımlanan ders kitabı

40

Kitap bölümü

Alanında uluslararası yayımlanan kitap bölümü

40

Alanında ulusal yayımlanan kitap bölümü

20

Kitap tercümesi

Alanında yayımlanmış tam kitap çevirisi

30

Alanında yayımlanmış kitap bölümü çevirisi

15

Ansiklopedi konu / madde yazarı

Alanında uluslararası yayımlanan ansiklopedi konusu/maddesi

10

Alanında ulusal yayımlanan ansiklopedi konusu/maddesi

6

Özgün / derleme makale

SSCI, SCI-Exp, AHCI kapsamındaki dergilerde yayımlanan tam makale

40

ESCI kapsamındaki dergilerde yayımlanan tam makale

35

SSCI, SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki alan endekslerindeki dergilerde yayımlanan tam makale

30

Diğer hakemli ulusal veya uluslararası dergilerde yayımlanan tam makale

20

Diğer (Teknik not, kısa makale, yorum, vaka takdimi, editöre mektup, özet, kitap kritiği, araştırma notu)

SSCI, SCI-Exp, AHCI kapsamındaki dergilerde yayımlanan makale

10

ESCI kapsamındaki dergilerde yayımlanan makale

8

SSCI, SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki alan endekslerinde yayımlanan makale

6

Uluslararası boyutta performansa dayalı yayımlanmış ses ve/veya görüntü kaydı bulunmak

Özgün kişisel kayıt

40

Karma kayıt

20

Ulusal boyutta performansa dayalı yayımlanmış ses ve/veya görüntü kaydı bulunmak

Özgün kişisel kayıt

20

Karma kayıt

5

(3) Editörlük / Hakemlik

(10 Puan)

Kitapta editörlük

Alanında uluslararası yayımlanan kitap editörlüğü

60

Alanında ulusal yayımlanan kitap editörlüğü

30

Bildiri kitabı editörlüğü

Uluslararası kongre veya sempozyum bildiri kitabı editörlüğü

30

Ulusal kongre veya sempozyum bildiri kitabı editörlüğü

15

Dergi editörlüğü

SSCI, SCI-Exp, AHCI kapsamındaki dergilerde editörlük

30

SSCI, SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki alan endekslerindeki dergilerde editörlük

10

ESCI kapsamındaki dergilerde editörlük

15

Hakemlik

SSCI, SCI-Exp, AHCI kapsamındaki dergilerde hakemlik

5

ESCI kapsamındaki dergilerde hakemlik

3

SSCI, SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki alan endekslerindeki dergilerde hakemlik

3

Diğer hakemli ulusal veya uluslararası dergilerde hakemlik

2

(4) TASARIM

(30 Puan)

Sanatsal tasarım (Bina, çevre, eser, yayın, mekân, obje, medya çalışması)

Kamu kurumları ile özel hukuk tüzel kişileri bünyesinde uygulanmış

30

Proje yarışmalarında alınan ödül (ilk 3 derece)

Ulusal

15

Uluslararası

30

Faydalı eser/obje

TSE/TPE tarafından tescillenmiş

30

(5) SERGİ

(30 puan)

Özgün kişisel etkinlik

Uluslararası

60

Ulusal

30

Karma etkinlikler

Davetli/yarışmalı uluslararası

15

Davetli/yarışmalı ulusal

10

(6) PATENT

(30 Puan)

Alanında uluslararası tescillenmiş patent

100

Alanında ulusal tescillenmiş patent

60

(7) ATIF

(20 puan)

Öğretim elemanının yazar olarak yer almadığı uluslararası kitaplarda, öğretim elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki farklı eserlerine yapılan her bir atıf

8

Öğretim elemanının yazar olarak yer almadığı ulusal kitaplarda, öğretim elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki farklı eserlerine yapılan her bir atıf

2

SSCI, SCI-Exp, AHCI tarafından taranan dergilerde, öğretim elemanının yazar olarak yer almadığı makalelerde, öğretim elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki farklı eserlerine yapılan her bir atıf

4

SSCI, SCI-Exp, AHCI, ESCI dışındaki uluslararası dergilerde, öğretim elemanının yazar olarak yer almadığı makalelerde, öğretim elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki farklı eserlerine yapılan her bir atıf

2

ESCI tarafından taranan dergilerde, öğretim elemanının yazar olarak yer almadığı makalelerde, öğretim elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki farklı eserlerine yapılan her bir atıf

2

Hakemli ulusal dergilerdeki, öğretim elemanının yazar olarak yer almadığı makalelerde, öğretim elemanının eserlerine yapılan kaynakçadaki her bir atıf

2

Bestecinin kendisinin yer almadığı uluslararası konserde eserinin seslendirilmesi

5

Mahkeme kararlarında bilimsel yayınlara yapılan atıf

8

(8) BİLDİRİ

(30 Puan)

Uluslararası kongre ve sempozyumlarda davetli ana konuşmacı olarak yer almak.

50

Uluslararası kongre ve sempozyumlarda davetli olarak sunulan bildiri

40

Uluslararası kongre ve sempozyumlarda sözlü olarak sunulan ve tam metin olarak yayımlanan bildiri

30

Uluslararası kongre ve sempozyumlarda poster olarak sunulan ve yayımlanan bildiri

10

Uluslararası kongre ve sempozyumlarda sözlü olarak sunulan ve özet metin olarak yayımlanan bildiri

10

Ulusal kongre ve sempozyumlarda davetli ana konuşmacı olarak yer almak.

40

Ulusal kongre ve sempozyumlarda davetli olarak sunulan bildiri

30

Ulusal kongre ve sempozyumlarda sözlü olarak sunulan ve tam metin olarak yayımlanan bildiri

20

Ulusal kongre ve sempozyumlarda poster olarak sunulan ve yayımlanan bildiri

5

Ulusal kongre ve sempozyumlarda sözlü olarak sunulan ve özet metin olarak yayımlanan bildiri

5

(9) ÖDÜL

(30 Puan)

(Çalışma/proje/ yayın teşvik/teşekkür- başarı belgesi ve plaketi/burs/onur belgesi/hizmet belgesi hariç)

TÜBA veya TÜBİTAK’tan alınan bilim ödülü

100

Alanında yurtdışı kurum veya kuruluşlardan alınan bilim ödülü

80

Alanında yurtiçi kamu kurum ve kuruluşlarından alınan bilim ödülü

40

Uluslararası kongre, kurultay, sempozyum, konferans ve festival gibi etkinliklerin bilim ve/veya sanal kurulu tarafından verilen ödül (adına belge düzenlenen öğretim elemanı başvurabilir)

30

Ulusal kongre, kurultay, sempozyum, konferans ve festival gibi etkinliklerin bilim ve/veya sanal kurulu tarafından verilen ödül (adına belge düzenlenen öğretim elemanı başvurabilir)

15

Alanında özel kurum ve kuruluşlar tarafından verilen ödül

10

(10) LİSANSÜSTÜ TEZ VEYA PROJE YÖNETİCİLİĞİ

(10 Puan)

Tamamlanmış doktora tezi

50

Tamamlanmış yüksek lisans tezi

25

Tamamlanmış yüksek lisans projesi

10

(11) DAÜ VE

TOPLUMA HİZMET

(10 Puan)

DAÜ’ye hizmet

(Makam ödeneği türünden destek alan yöneticilik /üyelik/başkanlık hizmetleri hariç ADEK kriterlerinde belirtildiği şekliyle)

Kuruluş ve Geliştirme Etkinlikleri: DAÜ içerisinde yeni bir birimin oluşturulmasında görevlendirilmek

50

Üniversite çalışanlarına verilecek hizmet içi eğitim ve/veya seminer etkinlikleri

10

Üniversite için üretilmiş tasarım ve planlama çalışmaları

50

Laboratuvar kurma: Bir ders veya araştırma laboratuvarını kurmak

20

Topluma hizmet (ADEK kriterlerinde belirtildiği şekliyle)

Eğitim Etkinlikleri: Devlete ait birimlerde ve/veya sivil toplum örgütleri bünyesinde çalışanlara verilecek hizmet içi eğitim etkinlikleri; yapılacak terfi, seçme, sıralama ve yarışma sınavı hazırlığı ve/veya değerlendirme etkinlikleri

15

Bilgilendirme: Kendi alanında toplumu bilgilendirme amacı ile yazılı ve/veya görsel basında yayımlanan etkinlikler

5

Bilirkişi raporu / hizmeti Kendi alanında kuruluşlarca talep edilen konularda hazırlanan her bilirkişi raporu / hizmeti

20

Kendi alanında ilgili kurum ya da kuruluşlara Danışmanlık yapmak

15

Kendi alanında ilgili kurum ya da kuruluşlarda yönetim kurulu üyeliği

15