DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ENGELLİ
ÖĞRENCİLER EĞİTİM – ÖĞRETİM VE SINAV
UYGULAMALARI YÖNETMELİGİ
Doğu
Akdeniz Üniversitesi Rektörlüğü, “Doğu Akdeniz Üniversitesi Öğretim, Sınav ve
Başarı Tüzüğü”nün 32’nci maddesi uyarınca, Doğu
Akdeniz Üniversitesi Senatosu onayı ile aşağıdaki Yönetmeliği yapar.
BİRİNCİ BÖLÜM
| 
   Kısa İsim SEN 07.10.2015 15/388-4 SEN 13.11.2019 19/458-2  | 
  
   1.  | 
  
   Bu Yönetmelik “Doğu Akdeniz Üniversitesi Engelli Öğrenciler Eğitim-Öğretim ve Sınav Uygulamaları Yönetmeliği”
  olarak isimlendirilir.  | 
 
| 
   Tefsir   | 
  
   2.  | 
  
   Bu
  Yönetmelik’te metin başka türlü gerektirmedikçe; “Engelli”,
  doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal,
  duygusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal
  yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan ve
  korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç
  duyan veya thalasaemialı veya orak hücre
  anemili (sickle-cell) olduğunu, derecesinin ne
  olduğuna bakılmaksızın, KKTC veya kendi ülkesinin sağlık kurumlarınca
  belgelemiş kişiyi  anlatır. “Rektörlük”,
  Üniversite’nin yürütme organını anlatır. “Senato”,
  Üniversite’nin akademik organını anlatır. Bu yönetmelikte geçen
  diğer kavramlar, yönetmeliğin kaynaklandığı Doğu Akdeniz Üniversitesi
  Öğretim, Sınav ve Başarı Tüzüğü’nde yer alan anlamları taşır.  | 
 
| 
   Amaç   | 
  
   3.  | 
  
   Bu yönetmeliğin
  amacı, Üniversite’nin ön lisans,
  lisans ve lisansüstü   programlarında
  kayıtlı
  bulunan engelli
  öğrencilerin engel durumlarından dolayı ders ve
  sınav
  uygulamalarında karşılaştıkları sorunları ortadan kaldırarak eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak ve engelli öğrencilerin başarılarına pozitif katkıda bulunmaktır.  | 
 
| 
   Kapsam  | 
  
   4.  | 
  
   Bu yönetmelik Üniversite’nin ön lisans, lisans ve lisansüstü programlarında kayıtlı engelli öğrencilerin, ders ve sınav uygulamalarında engellerinden dolayı karşılaştıkları sorunları
  gidermek için
  yapılan düzenlemeleri kapsar.  | 
 
İKİNCİ BÖLÜM
DERS UYGULAMALARINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
| 
   Ders Uygulamaları  | 
  
   5.  | 
  
   Ders öncesinde, sırasında ve sonrasında engelli öğrencilerin engel durumlarından dolayı karşılaştıkları sorunları
  ortadan kaldırmak
  amacıyla 
   engelli öğrencilere
  sağlanacak desteklere ilişkin usul ve esaslar aşağıdaki gibidir:  | 
 |
| 
   (1)  | 
  
   İşitme engelli öğrenci bulunan
  sınıflarda,
  işitme
  cihazı kullanılıp
  kullanılmamasına bakılmaksızın oturma düzeni öğrencilerin ders veren veya sunum yapan öğretim elemanını rahatlıkla görebilecekleri şekilde planlanır.  | 
 ||
| 
   (2)  | 
  
   İşitme engelli bulunan sınıflarda
  ders veren veya sunum yapan öğretim elemanı yüzü sınıfa dönük olarak sunuşta
  bulunur.  | 
 ||
| 
   (3)  | 
  
   Görme engelli
  öğrencilerin bilgisayar kullanarak uygulamalı
  işleyecekleri derslerde kullandıkları bilgisayarların sesli hale getirilmeleri sağlanır.  | 
 ||
| 
   (4)  | 
  
   Görme engelli öğrencilerin dersleri ses kayıt cihazı ile kaydetmesine izin verilir.  | 
 ||
| 
   (5)  | 
  
   Görme engelli öğrencilerin
  görsel materyallerin kullanıldığı derslerle ilgili olarak materyaller hakkında sözlü betimleme
  yapılarak öğrencinin materyali kavraması sağlanır.  | 
 ||
| 
   (6)  | 
  
   Dersi takip etmeleri için
  ilgili ders
  materyalleri görme
  engelli öğrencilere bilgisayarlarında sesli olarak dinleyebilecekleri formatta ders öncesinde verilir.  | 
 ||
| 
   (7)  | 
  
   Bedensel engelli
  öğrencilerin
  bulunduğu sınıfların mimari olarak
  en uygun katlarda olması sağlanır.  | 
 ||
| 
   (8)  | 
  
   Engelli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda ders veren veya sunum yapan öğretim elemanı ders ile ilgili olarak hazırlayacağı slayt, sunum,
  sinevizyon, tepegöz, v.s. dokümanları engel gruplarını dikkate alarak hazırlar.  | 
 ||
| 
   Ders Muafiyeti  | 
  
   6.  | 
  
   Engelli
  öğrencilerin engel durumlarından dolayı ders muafiyeti talebi
  ile başvurmaları halinde ders seçmeli ise varsa eşdeğer bir ders verilir; dersin eşdeğeri yok
  ise ya da ders
  zorunlu ise gelişen teknik
  ve programlar yardımı
  ile ilgili ders engelli öğrenci
  dikkate
  alınarak verilir.  | 
 |
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
SINAV UYGULAMALARINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
| 
   Sınav Uygulamaları  | 
  
   7.  | 
  
   Sınav
  öncesinde, sırasında ve sonrasında engelli öğrencilerin engel durumlarından dolayı karşılaştıkları sorunları ortadan
  kaldırmak
  amacıyla engelli öğrencilere sağlanacak
  desteklere ilişkin usul ve esaslar aşağıdaki gibidir:  | 
 |
| 
   (1)  | 
  
   Sınav
  salonları
  engelli öğrencilerin
  ulaşılabilirliği göz
  önünde bulundurularak düzenlenir.  | 
 ||
| 
   (2)  | 
  
   Sınav görevlileri tarafından sınav ya da sorularla ilgili yapılacak olan duyuru, hatırlatma ya da düzeltmeler engelli öğrencilerin engel durumları
  göz önünde bulundurularak yapılır.  | 
 ||
| 
   (3)  | 
  
   Talepleri doğrultusunda engelli öğrencilerin sınavlara yardımcı
  araç gereç ile girmeleri
  sağlanır.  | 
 ||
| 
   (4)  | 
  
   Talepleri doğrultusunda engelli
  öğrencilerin yazılı sınavlarına refakat edecek, sınav olunan ders ile ilgili
  bölümün terminolojisine hakim öğretim elemanı
  okuyucu veya işaretleyici olarak görevlendirilir.  | 
 ||
| 
   (5)  | 
  
   Talepleri doğrultusunda
  engelli öğrencilerin
  sınavlarını
  bilgisayar ortamında
  yazmaları sağlanır.  | 
 ||
| 
   (6)  | 
  
   Görme engelli öğrencilerin talebi doğrultusunda soru kitapçığı ya da soru kağıdı Braille (kabartma) ya da sesli olarak hazırlanır.  | 
 ||
| 
   (7)  | 
  
   Kısmi görme kaybı olan engelli öğrenciler için soru kitapçığı ya da soru kağıdı büyük puntolarla basılmış olarak hazırlanır.  | 
 ||
| 
   (8)  | 
  
   Görme, işitme, dikkat eksikliği, hiperaktive, disleksi-disgrafi v.b. engeli bulunan
  öğrencilerin normal sınav salonlarından
  ayrı olarak başkalarından
  rahatsız
  olmayacakları ve
  başkalarını
  rahatsız
  etmeyecekleri tek
  kişilik salonlarda
  sınava girmeleri sağlanır.  | 
 ||
| 
   (9)  | 
  
   Okuyucu,
  işaretleyici ya da büyük puntolu soru kitabı ya da kitapçığı ile sınava giren
  görme engelli öğrenciler ile yazma
  ve hareket güçlüğü
  çeken engelli öğrencilere
  sınav süresinin üçte ikisi kadar
  ek süre verilir.  | 
 ||
| 
   (10)  | 
  
   Talepleri doğrultusunda engelli öğrencilerin sınavlara ilaç, tıbbi malzeme ya da sıvı ile
  (insulin
  pompası v.b.) girmelerine izin
  verilir.  | 
 ||
| 
   (11)  | 
  
   Talepleri doğrultusunda engelli öğrencilerin sınav sırasında sınav görevlisi nezaretinde
  tuvalet ihtiyacını karşılamasına izin
  verilir.  | 
 ||
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
SON HÜKÜMLER
| 
   Yönetmelikte Hüküm Bulunmayan
  Haller  | 
  
   8.  | 
  
   Bu yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, engelli öğrencinin kayıtlı olduğu bölüm veya fakülte
  kurulunun önerisi ile Senato tarafından alınan kararlar uygulanır.  | 
 
| 
   Yürürlük  | 
  
   9.  | 
  
   Bu yönetmelik Üniversite Senatosu tarafından kabul edildiği tarihten başlayarak yürürlüğe girer.  | 
 
| 
   Yürütme  | 
  
   10.  | 
  
   Bu yönetmelik hükümleri, Doğu Akdeniz Üniversitesi Rektörlüğü tarafından
  yürütülür.  |